Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag



Bok Bokmål 2018
Medvirkende
Schjetne, Espen (redaktør)
Skrefsrud, Thor-André (redaktør)
Utgitt
Oslo : Gyldendal akademisk , 2018
Opplysninger
Elevgrunnlaget i skolen er mer sammensatt enn tidligere. Det utfordrer utdanningsfeltet til å øke bevisstheten om mangfold, aktivt motvirke fordommer og stereotypier, og til å utforske alternative læringsarenaer. I boken rettes oppmerksomheten mot PEL-faget i et flerkulturelt samfunn. Gjennom sytten kapitler søker erfarne forskere og lærerutdannere fra en rekke universiteter og høgskoler i Norge å belyse det flerkulturelle klasserommet fra ulike innfallsvinkler. Noen av kapitlene søker å fange inn barnets mangfoldige verden og mangfold i undervisning og skolehverdag. I andre kapitler rettes oppmerksomheten mot mangfold sett i lys av politikk og verdigrunnlag. Viktige spørsmål som belyses i boken er: Hva innebærer lærerkompetanse i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn? Hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser er sentrale i møte med en kulturelt - og religiøst mangfoldig elevgruppe? Hvordan legge til rette for en undervisning som tar hensyn til elevenes mangfoldige erfaringer og forutsetninger? Hvordan aktualiseres verdier og verdigrunnlaget i en mangfoldig skole? Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærerutdannere, forskere og andre som er opptatt av mangfold og skole.
ISBN
978-82-05-51225-2(h.)

Andre utgaver/formater

Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag
Espen Schjetne og Thor-André Skrefsrud (r...

Daisy lydbok · Bokmål · 2020

Tilhører NLB
Vis hos NLB
Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag
Espen Schjetne og Thor-André Skrefsrud (r...

Tale på CD · Bokmål · 2020

Tilhører NLB
Vis hos NLB

Bibliotek som har denne