Ofte stilte spørsmål

Hvordan sjekker jeg status på bestillingen?
Svar: Dette må du sjekke hos enten hentebiblioteket, eller kontakte eierbiblioteket direkte. Biblioteksøk har ingen tilgang til status på en bestilling etter at den har blitt sendt.
På de fleste hentebibliotek kan du logge deg inn med nasjonalt lånernummer, for å sjekke status.
Kan jeg reservere en bok som er utlånt?
Svar: Ikke med Biblioteksøk. Hvis du trenger å reservere en utlånt tittel, må du bruke nettsidene eller appen til et bibliotek. Mange av disse gjør det også mulig å velge at du ønsker å hente på et annet hentebibliotek.
Hvor lang tid tar det vanligvis før jeg kan hente bestillingen?
Svar: Hvis boka ble bestilt lokalt på hentebiblioteket, kan du vanligvis hente samme dag.
Hvis boka ble bestilt fra et bibliotek som ligger nære ditt hentebibliotek, og disse har en felles transportordning, kan du være heldig å få boka allerede neste dag, men det kan også ta noen dager.
Hvis bibliotekene ikke har en transportordning og/eller bestillingen kommer langveis fra, vil den vanligvis bli sendt med posten i løpet av noen dager, slik at det kan ta ca én ukes tid.
Hvis det går uforholdsmessig lang tid, bør du kontakte biblioteket ditt og etterlyse den. Problemet kan være at eierbiblioteket ikke sender det du har bestilt som fjernlån, men at Biblioteksøk ikke har fått disse opplysningene, og dermed har valgt feil sted å bestille fra. Hvis du forsøker å bestille på nytt før det har gått tre uker, vil bestillingen automatisk velge et annet eierbibliotek.
Hva gjør jeg hvis bestillingen blir avvist?
Svar: Hvis du forsøker å bestille den samme på nytt innen tre uker etter at du bestilte første gang, vil Biblioteksøk automatisk unngå å velge det samme eierbiblioteket, og sende bestillingen til et annet bibliotek. (Så sant noen har tittelen ledig.)
Svar: Hvis det har gått over tre uker, og boka fremdeles vises som ledig på det samme biblioteket som avviste å sende deg den, kan det være lurt å bestille direkte fra et annet biblioteket.
Bestillingen ble ikke sendt til det nærmeste biblioteket. Hvorfor ikke?
Svar: Det kan være mange årsaker til at bestillingen blir sendt et annet sted enn forventet.
* Det 'beste' biblioteket har kanskje ikke svart raskt nok når vi har sjekket bestand, slik at vi ikke vet om biblioteket har tittelen ledig. Da blir det ikke valgt.
* Noen ganger har vi ikke klart å oppdage at en tittel på ett bibliotek er den samme som den på et annet bibliotek. Da kan man få flere liknende treff i trefflista. Hvis trefflista f.eks. viser 2 titler som egentlig er den samme, og du (tilfeldigvis) velger å bestille 'feil' av disse, så kan det være at det biblioteket som hadde vært mest fornuftig for deg å bestille fra, har den andre tittelen. Avhengig av hvordan man har søkt, kan det også hende at den tittelen du ønsket å bestille, ikke kom med i trefflista fordi biblioteket har registrert den annerledes. F.eks. hvis du har søkt på forfatternavn, og et bibliotek har brukt forkortelser og et annet bibliotek har registrert fullstendig navn. Da kan det hende at du går glipp av treff på den tittelen på det 'riktigste' biblioteket.
* Reglene vi følger for å velge ut bibliotek, er komplekse, og kan av og til slå uheldig ut.
* Biblioteksøk forsøker å fordele fjernlånsbyrden jevnt mellom bibliotekene. Dermed kan det hende at bibliotekene nærmest deg blir valgt bort, fordi de skal bli 'skånet' mot å bli tilsendt for mange bestillinger. Bibliotek som låner inn mye fra andre steder, vil også bli oftere valgt som avsender.