Forbrukersosiologi : makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet


Gerhard E. Schjelderup og Morten W. Knudsen (red.)
Bok Bokmål
Les boka på nett
Medvirkende
Omfang
1 fil (442 sider) : illustrasjoner
Utgave
1. utgave
Opplysninger
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2007. Kapittel 9 av Z. Bauman er ikke med i e-boka. - Forbrukersosiologi: Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet er den første boken på norsk hvor forbruk og forbrukere blir gjennomgripende analysert gjennom sosiologisk metode. Forbruk diskuteres flittig i mediene, forskningsfora og ellers i samfunnet. Diskusjonen dreier seg i økende grad om forbrukeren og forbrukerens rettigheter, krav, plikter og moralske ansvar. "Fortell meg hva du forbruker, og jeg skal fortelle deg hvem du er," er en passende omskrivning av et kjent ordtak og fanger mye av problematikken forbrukerne står overfor i dag. Forbruk er alt annet enn en uskyldig aktivitet og er ladet med mening. Hvem ønsker vi å være gjennom vårt forbruk, hvem assosierer vi oss med, og hvem tar vi avstand fra? Hvordan bedømmes vi av andre ut fra vårt forbruk? Er forbruk basert på frie valg som forbrukerne tenker gjennom på en rasjonell måte? Dag Østerberg, Kjetil Rolness og en rekke andre anerkjente forskere har gjennom sine bidrag i boken skapt en spennende og god innføring i de viktigste tradisjonene som preger forståelsen av forbrukerne. Boken er en verdifull kilde for mennesker som er opptatt av samfunnsdebatten rundt marked og det økonomiske livs inngripen i våre liv, og er samtidig svært aktuell for høyskole- og universitetsstudier. Kapittel 9 av Zygmunt Bauman er ikke inkludert i e-boka.
Emner
Dewey
ISBN
9788202683702

Andre utgaver/formater

Forbrukersosiologi : makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet
Gerhard E. Schjelderup og Morten W. Knuds...

Bok · Bokmål · 2007
Digital utgave: Søke-URL
Forbrukersosiologi : makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet
Gerhard E. Schjelderup og Morten W. Knuds...

Tale på CD · Bokmål · 2014

Tilhører NLB
Vis hos NLB
Forbrukersosiologi : makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet
Gerhard E. Schjelderup og Morten W. Knuds...

Daisy lydbok · Bokmål · 2014

Tilhører NLB
Vis hos NLB

Bibliotek som har denne