Norsk start 3-4 : grunnleggende norsk Tekstbok


Nina Rushby Flem, Sara Blikstad Nyegaard, Marie Brøvig Strømme ; illustrert av Tine Svae
Bok Bokmål 2023 · Lærebøker
Annen tittel
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Cappelen Damm , 2023
Omfang
263 sider : illustrasjoner
Passer for
Opplysninger
Med Norsk start 3-4 lærer elevene grunnleggende norsk gjennom utforsking og samarbeid, der eleven får bruke sine språklige og kulturelle erfaringer og ferdigheter. Målet med læreverket er å bidra til at elevene skal kunne delta i sosiale fellesskap og i ordinær opplæring i alle fag. Norsk start 3-4 følger Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i LK20. Norsk start 3-4 har et ressursperspektiv på elevenes bakgrunn ved å anerkjenne og bygge videre på elevenes faglige, språklige og kulturelle erfaringer og ferdigheter. Læreverket legger vekt på grunnleggende ferdigheter i faget og de tre tverrfaglige temaene slik de beskrives i LK20. Norsk start 3-4 følger i hovedsak kompetansemålene til nivå 1 i Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i Kunnskapsløftet 2020. Elever som følger kompetansemålene til nivå 2 i læreplanen, vil også kunne ha nytte av læreverket. Læreverket består følgende komponenter: Norsk start 3-4 Norsk tekstbok bokmål Norsk start 3-4 Norsk tekstbok nynorsk Norsk start 3-4 Norsk arbeidsbok bokmål Norsk start 3-4 Norsk arbeidsbok nynorsk Norsk start 3-4 Elevnettsted Norsk start 3-4 Lærernettsted Norsk start 3-4 har en oversiktlig struktur med 21 temabaserte kapitler. Læreverket har en integrert språk- og fagopplæring, der kapitlene tar for seg ulike temaer fra fagene norsk, samfunnsfag, naturfag og KRLE. Elevene bygger et ordforråd på norsk, etablerer språklæringsstrategier og utvikler tale-, lese- og skriveferdigheter. Tekstbok, arbeidsbok og elevnettsted er bygd opp med samme struktur. Det gir oversikt og trygghet for elevene. Norsk start 3-4 tar for seg de samme temaene som Norsk start 5-7, men med flere og kortere kapitler. Kapittelstarterne gir et godt overblikk over temaene som blir presentert i kapitlet. Ved hjelp av kapittelstarterne kan læreren introdusere en samtale i klassen der elevene får brukt sine forkunnskaper og det kan bygges opp et aktivt ordforråd. Tekstene er strukturert med lesestopp, slik at elevene får øvd på leseforståelse og reflektert over innholdet i teksten. Tekstene har muntlige oppgaver som egner seg for parsamtaler eller samtaler i større grupper. Hvert kapittel avsluttes med fokus på språkets formside før elevene skal reflektere over hva de har lært. I arbeidsboka og på elevnettstedet kan elevene jobbe videre med oppgaver som bygger på lærestoffet i tekstboka. Norsk start 3-4 Elev- og lærernettsted gir gode pedagogiske muligheter gjennom innhold og funksjoner. Det er individuell innlogging til nettstedet, og elever og lærere får oversikt over utførte oppgaver, resultat og tidsbruk. Læreren kan tilpasse undervisningen ved å tildele oppgaver til enkeltelever og grupper ut fra behov. På lærernettstedet er det en veiledning som gir pedagogisk tips til hvordan læreren kan bruke verket, samt tavlebok for bruk i plenum.. - Fremmedspråklige elever
Emner
Sjanger
Lærebøker : (uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/184. - Lærebøker((uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/184)
Besetning
Dewey
ISBN
9788202740924

Bibliotek som har denne