Hvorfor pedagogisk dokumentasjon?


Hillevi Lenz Taguchi
Bok Bokmål 2020
Annen tittel
Medvirkende
Omfang
1 online (nettilkoblet) ressurs (121 sider)
Utgave
1. utgave
Opplysninger
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2025. - Denne boken er en introduksjon til bruk av pedagogisk dokumentasjon som arbeidsverktøy for kompetanseheving og endring i barnehagen. Forfatteren diskuterer pedagogisk dokumentasjon i lys av måten de ansatte ser på barn, kunnskap og læring. De fleste eksemplene i boken er fra barnehagen, hvor pedagogisk dokumentasjon brukes i stor utstrekning. Hva er kunnskap og læring når en arbeider med pedagogisk dokumentasjon? Mye har endret seg siden den type dokumentasjon ble introdusert med inspirasjon fra den norditalienske byen Reggio Emilias kommunale førskolesystem. Gjennom ulike eksempler fra barnehagen diskuterer forfatteren barnet som subjekt, samt barnet og pedagogen som medkonstruktører av kultur og kunnskap. Hillevi Lenz Taguchi er professor i pedagogikk og barne- og ungdomsvitenskap ved Stockholms universitet. Ninni Sandvik har skrevet forordet i den norske utgaven, som er oversatt fra svensk av Hanne Elise Marthinsen og Mildrid Solli.
Emner
Dewey
ISBN
9788215048642

Bibliotek som har denne