Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv
Ingfrid Mattingsdal Thorjussen og Ursula Småland Goth (red.)
Bok Bokmål 2023 holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv Verdier
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Bergen : : Fagbokforlaget, , 2023
|
Omfang | 1 online (nettilkoblet) ressurs (325 sider)
|
Opplysninger | Boken ble første gang utgitt Open Access i 2023 på Vigmostad & Bjørke AS. - Innledning :. - Synopsis: Denne vitenskapelige antologien presenterer ulike forskningsarbeider som tar for seg verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. Boken dekker et bredt spekter av fagområder, fra journalistikk og interkulturell kommunikasjon til teologi, pedagogikk og barnehage- og grunnskolelærerutdanning. Yrkesutøvelse er i dag basert på kunnskap, refleksjon og profesjonsverdier. Disse verdiene har en moralsk karakter og innebærer en forpliktelse til å sette barnet, eleven eller studenten, samt samfunnets interesser foran egne interesser. Samtidig krever samfunnet at kvaliteten i utdanningen forbedres og at studiene forbereder den enkelte på morgendagens krav.Når verdier enten danner et intensjonsgrunnlag for handling eller skaper retning for handling, vil verdiene bli et fortolkningsgrunnlag i vurderinger av våre profesjonelle handlinger. Disse handlingene og refleksjonene analyseres i antologiens 17 kapitler, skrevet av 30 bidragsytere fra akademia med lang kjennskap til praksisfeltet. Boken gir dermed leserne et dypere innblikk i sammenhengene mellom verdier, yrkesutøvelse og kvalitet i utdanningene, og vil være en viktig ressurs for forskere, undervisere, studenter og andre med interesse for denne tematikken.
|
Emner | pedagogisk forskning utdanningsforskning lærerutdanning pedagogikk
|
ISBN | 978-82-450-4136-1
|
Hylleplass | 8352372703831
|