Markedsrett : innføring i markedsførings-, konkurranse- og immaterialrett


Ole-Andreas Rognstad, Harald Irgens-Jensen, Kristina Stenvik, Inger Berg Ørstavik, Eirik Østerud
Bok Bokmål 2021 · Lærebok
Digital utgave: Søke-URL
Originaltittel
Utgitt
Oslo : Universitetsforlaget , 2021
Omfang
430 sider : illustrasjoner i farger
Opplysninger
En bedrift som har lagt ned mange arbeidstimer og penger i produktutvikling og markedsføring, ønsker gjerne å skjerme sine investeringer på forskjellige måter. Bedriften vil være interessert i å beskytte både sitt eget navn og produktnavn og andre kjennetegn som benyttes for at kundene skal kunne kjenne igjen produktene. Den vil også unngå at konkurrerende virksomheter skal kunne selge og markedsføre de samme eller liknende produkter uten å bære tilsvarende kostnader selv. Denne boken omhandler regler som har betydning for denne type problemstillinger. Markedsrett omfatter i praksis tre hovedrettsområder: konkurranseretten, regler om illojal konkurranse og immaterialretten, selv om betegnelsen også kan fylles med annet innhold. I boken knytter forfatterne de ulike rettsområdene sammen på en pedagogisk måte og viser hvordan markedsretten gjør seg gjeldende. Boken har en rekke praktiske eksempler og oppgaver, og den kan brukes som en inngangsport til større grad av fordypning i markedsrettens fagområder. Ole-Andreas Rognstad, Inger Berg Ørstavik og Eirik Østerud, Harald Irgens-Jensen og Kristina Stenvik underviser ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo og har samlet bred erfaring med de fagområdene boken omhandler.
Emner
Sjanger
Lærebok . - Lærebøker : (uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/184. - Lærebøker((uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/184)
Geografisk emneord
Noreg . - norge
Dewey
ISBN
9788215043289

Bibliotek som har denne