Flaskehalser i det kommunale veinettet – økonomiske konsekvenser for tømmertransport i Sogn og Fjordane
Dag Fjeld
Bok Bokmål
Digital utgave: Søke-URL
Medvirkende | |
---|---|
Omfang | 15
|
Opplysninger | Utredningens hovedmål har vært å kvantifisere de økonomiske konsekvensene av flaskehalserfor tømmertransport i det kommunale veinettet i Sogn og Fjordane. Hovedmålet ble delt i to delmål.Det første delmålet var å vurdere ulike metoder for beregning av potensiell transportgevinst pr.kommune ved oppskriving til 19,5 m/50 t. Det andre delmålet var å beregne den samledetransportgevinsten for dagens transporter og presentere en prognose for utviklingen 20 år fremover.Med dagens avtalte kippe-tillegg (30 kr/m3) er transportgevinsten for skogeierene i Sogn ogFjordane beregnet til ca. 1 mill. kr/år. Dagens prisavtaler for tømmertransport indikerer i tillegg enmulig indirekte dekning av kippekostnader gjennom et forhøyet fastledd i transporttariffene.Økningen i fastleddet betales på hele transportvolumet, og dekkes av transportkjøper. De faktiskemerkostnadene med kipping er beregnet til over 60 kr/m3 (ved 3 km kippeavstand). Med forventetøkning i hogstklasse 5 og økt hogst framover, stiger de beregnede merkostnadene fra 2,1 mill. kr/år i2015-2020 til 2,6 og 2,9 mill. kr/år i periodene 2021-2030 og 2031-2040. De kommunene som harog vil få størst kippekostnader er Stryn (1449), Eid (1443), Gaular (1430) og Førde (1432).Resultatene forutsetter samme kippeandel framover som det har vært i analyseperioden 2016-2018,dvs. ca. 29 %. Det er sannsynlig at mye av hogsten de siste årene har foregått i de områder hvor deter minst kipping. Uten opprusting av det kommunale veinettet er det derfor sannsynlig atkippeandelen vil øke i fremtiden. De beregnede merkostnader reflekterer skogsektorenstransportgevinst. I tillegg vil oppgradering til 19,5 m/50 t også komme andre sektorer til gode.
|
Emner | report
|
ISBN | 9788217023869
|