Klasseledelse, fag og danning


Hanne Christensen og Inger Ulleberg (red.)
Bok Bokmål
Medvirkende
Omfang
264 sider : illustrasjoner
Utgave
2. utgave
Opplysninger
1. utgave 2013. - God klasseledelse er en omfattende og krevende oppgave. For å skape en god skole for elevene må læreren løfte fram viktige verdier som deltakelse, demokrati og solide fagkunnskaper. Slik medvirker læreren til danning og medbestemmelse hos elevene, samtidig som det faglige læringsarbeidet fremmes. Denne 2.utgaven er utarbeidet i tråd med fagfornyelsen (LK20) som fremhever lærerens ansvar for å lede elevenes sosiale og faglige læringsarbeid. Boka omhandler sider ved klasseledelse med relevans for alle fag. Klasseledelse blir også konkretisert i forhold til det enkelte skolefaget, med sine kunnskapstradisjoner og innebygde forståelsesformer og arbeidsmåter. Boka har kapitler om klassesamtaler i matematikk og RLE-faget, om arbeidsmåter i engelsk- og norskfaget, om kunnskapsforståelse i kroppsøving- og musikkfaget, om kritisk tenkning i samfunnsfag og konkrete erfaringer fra bruk av IKT i klasserommet. Slik kan den gi et komparativt perspektiv på klasseledelse i de enkelte fag og stimulere til diskusjoner i studentgruppa eller lærerkollegiet.
Emner
Dewey
ISBN
82-05-45672-0. - 82-05-53187-0. - 82-05-53188-9. - 978-82-15-05690-6

Bibliotek som har denne