Effektiv planlegging og vurdering : læring med mål og kriterier i skolen
Henning Fjørtoft
Bok Bokmål 2016
Utgitt | Bergen : Fagbokforl , 2016
|
---|---|
Omfang | 170 s.
|
Utgave | 2. utg
|
Opplysninger | 1. utg. 2009. - På omslaget: Landslaget for norskundervisning. - Har bibliografi, register. - Boka gir en innføring i systematiske verktøy for planlegging, læring og vurdering. Den viser hvordan vi kan organisere kompetansemål og vurderingskriterier med verktøy som rubrikker, pensumkart og modulplaner. Den inneholder også eksempler på autentiske og kriteriebaserte vurderingsoppgaver som forsterker elevenes læreprosess, og den viser hvordan vi kan designe spennende og meningsfylte lokale læreplaner. Mange av eksemplene bygger direkte på kompetansemål i Kunnskapsløftet, og er hentet rett fra klasserommet. Boka er beregnet på lærere, skoleledere og lærerstudenter. Har register og litteraturliste. - Hva skal elevene forstå i skolens fag, og hvordan kan vi vite om de forstår? Disse spørsmålene er sentrale i Effektiv planlegging og vurdering. Boken er en praksisnær og inspirerende innføring i systematiske verktøy for planlegging, læring og vurdering. Forfatteren viser hvordan lærere kan bruke kompetansemål og kriterier for å fremme læring i klasserommet, og hvordan elever kan vise sin faglige forståelse på ulike måter.Den første utgaven av denne populære boken kom i 2009 og introduserte begreper som «baklengs planlegging» og «vurderingsrubrikker» i norsk skole. Andre utgave er betydelig revidert og viser hvordan planlegging og vurdering henger sammen med dybdelæring og utvikling av faglig forståelse i klasserommet. Mange nye innsikter fra norsk og internasjonal forskning på feltet belyser sentrale spørsmål. Et eget kapittel tar for seg vurdering i et skoleutviklingsperspektiv.Effektiv planlegging og vurdering er beregnet på lærere, skoleledere og lærerstudenter
|
Emner | Elever
Elevvudering Evaluering Evaluering-Skolen-Elevvurdering Vis mer... Fagkrets
Læringsprosesser Læringsstrategier Organisering Pedagogisk evaluering Pedagogisk forskning Skole Skolearbeid - Vurdering Skolevirksomhet - Skolevurdering Systematisk planlegging Vurdering for læring elevvurdering elevvurdering evaluering pedagogikk elevvurdering skolearbeid vurdering vurderingsverktøy pedagogisk evaluering elevevaluering pedagogikk skolevirksomhet evaluering kompetansemål skolearbeid skoleprestasjoner vurdering vurderingsverktøy Didaktikk Kriterier Læring Læringsmål Planlegging Skolen Undervisning - Yrkesskoler Undervisningsmetoder Undervisningsplanlegging Verktøy Vurdering (Skolen) Didaktikk((NO-TrBIB)HUME07882) Læring((NO-TrBIB)HUME08079) Læringsmål((NO-TrBIB)HUME24421) Planlegging((No-TrBIB)HUME01509) Skolen((NO-TrBIB)HUME27903) Undervisning((NO-TrBIB)HUME07899) Undervisningsmetoder((NO-TrBIB)HUME07903) Verktøy((NO-TrBIB)HUME04446) Vurdering (Skolen)((NO-TrBIB)HUME23396) |
Dewey | |
ISBN | 978-82-450-1836-3
|