Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet : empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis


Bjørg Mari Hannås (red.)
Bok Bokmål 2017
Utgitt
Oslo : Gyldendal akademisk , 2017
Omfang
259 s. : fig.
Opplysninger
Skolen blir påvirket av utviklingen ellers i samfunnet. Et eksempel er økningen av psykisk relaterte helseproblemer i befolkningen. Gjennom overordnete strategier og prinsipper for opplæringen, som tilpasset opplæring og tidlig innsats, og ved hjelp av satsinger som Ny GIV, søker skolemyndighetene å styre utviklingen og å håndtere felles utfordringer i skolen på en konstruktiv og målrettet måte. Mange av oss er engasjert i skoledebatten, og spørsmålene som diskuteres, er mange. Hensikten med denne boken er å gi en vitenskapelig forankret innsikt i hvordan aktuelle samfunnstendenser påvirker skolehverdagen og i hvordan offentlig initierte strategier og tiltak tolkes og omsettes til pedagogisk praksis i skolen. Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet er en unik samling empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis i forskjellige sammenhenger på både individ- og systemnivå i skolen. Sikrere kunnskap om konsekvenser og implikasjoner av politisk funderte satsinger og generelle trender i samfunnet kan bidra til et mer solid kunnskapsgrunnlag for videre debatt og utvikling av skolen.
Emner
Aksjonsforskning : (NO-TrBIB)HUME21943
Didaktikk : (NO-TrBIB)HUME07882
Frafall : (NO-TrBIB)HUME22811
Fravær : (NO-TrBIB)HUME22829
Vis mer...
Dewey
371.102 . - 371.3 . - 370
ISBN
978-82-05-49388-9

Bibliotek som har denne