Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet : empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis
Bjørg Mari Hannås (red.)
Bok Bokmål 2017
Utgitt | Oslo : Gyldendal akademisk , 2017
|
---|---|
Omfang | 259 s. : fig.
|
Opplysninger | Skolen blir påvirket av utviklingen ellers i samfunnet. Et eksempel er økningen av psykisk relaterte helseproblemer i befolkningen. Gjennom overordnete strategier og prinsipper for opplæringen, som tilpasset opplæring og tidlig innsats, og ved hjelp av satsinger som Ny GIV, søker skolemyndighetene å styre utviklingen og å håndtere felles utfordringer i skolen på en konstruktiv og målrettet måte. Mange av oss er engasjert i skoledebatten, og spørsmålene som diskuteres, er mange. Hensikten med denne boken er å gi en vitenskapelig forankret innsikt i hvordan aktuelle samfunnstendenser påvirker skolehverdagen og i hvordan offentlig initierte strategier og tiltak tolkes og omsettes til pedagogisk praksis i skolen. Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet er en unik samling empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis i forskjellige sammenhenger på både individ- og systemnivå i skolen. Sikrere kunnskap om konsekvenser og implikasjoner av politisk funderte satsinger og generelle trender i samfunnet kan bidra til et mer solid kunnskapsgrunnlag for videre debatt og utvikling av skolen.
|
Emner | Aksjonsforskning : (NO-TrBIB)HUME21943
Didaktikk : (NO-TrBIB)HUME07882 Frafall : (NO-TrBIB)HUME22811 Fravær : (NO-TrBIB)HUME22829 Vis mer... Klasseledelse : (NO-TrBIB)HUME23726
Klasserom : (NO-TrBIB)HUME23731 Klasseromsforskning : (NO-TrBIB)HUME23735 Lærer og elev (Relasjon) : (NO-TrBIB)HUME23322 Lærere : (NO-TrBIB)HUME07510 Læreryrket : (NO-TrBIB)HUME24373 Pedagogikk : (NO-TrBIB)HUME07881 Pedagogisk praksis : (NO-TrBIB)HUME25037 Skoleledelse : (NO-TrBIB)HUME24650 Skolen : (NO-TrBIB)HUME27903 Spesialpedagogikk : (NO-TrBIB)HUME11885 Spesialundervisning : (NO-TrBIB)HUME24850 Språkvansker (Funksjonshemning) : (NO-TrBIB)HUME03789 Språkvansker (Språklæring) : (NO-TrBIB)HUME19342 Tilpasset opplæring : (NO-TrBIB)HUME26137 Veiledning (Pedagogikk) : (NO-TrBIB)HUME25789 Videregående opplæring : (NO-TrBIB)HUME23406 Undervisningsmetoder Klasserom((No-TrBIB)HUME23731) Pedagogisk praksis((No-TrBIB)HUME25037) undervisning skole samfunn skolepolitikk skolen samhandling relasjoner elev lærer kommunikasjon læringsmiljø skoleledelse tilpasset opplæring spesialundervisning veiledning språkvansker taus kunnskap lærertetthet |
Dewey | |
ISBN | 978-82-05-49388-9
|