Medisinsk grunnutdanning
Bok Norsk 2022
Digital utgave: Søke-URL
Utgitt | Oslo : Det norske medicinske selskab , 2022
|
---|---|
Omfang | 108 s.
|
Opplysninger | Av innholdet: Fra turnustjeneste til LIS1 av Karin Straume [kronikk] For å utdanne gode leger som kan bidra til gode helsetjenester i hele landet, er vi avhengig av at helsetjenestene og universitetene samarbeider tett. Både kommunene og helseforetakene har ansvar for spesialistutdanningen av leger i tillegg til alle studentene som er i praksis. Utdanningsoppgavene er imidlertid i liten grad på dagsorden i ledelsen av helsetjenesten, og det settes av lite ressurser til utdanningsaktiviteten. Medisinstudentene bør få mulighet til å utvikle seg fra flinke studenter som ser detaljene, til kunnskapsrike leger som kan håndtere komplekse situasjoner både på individ- og samfunnsnivå. Studentene bør få bedre muligheter til å trene på dette i trygge omgivelser med god veiledning og supervisjon. Medisinsk pedagogikk er et felt i utvikling og en god støtte for dem som skal undervise medisinstudentene til å bli morgendagens gode leger. Flere sider ved medisinsk utdanning belyses i dette nummeret av Michael (1–6).
|
Emner |