Barndomsstudier i norsk kontekst : tverrfaglige tilnærminger /
Ingvild Kvale Sørenssen, Tatek Abebe og Marit Ursin (red.).
Bok Bokmål
Annen tittel | |
---|---|
Medvirkende | Tatek Abebe, (editor.)
|
Utgitt | Gyldendal
|
Opplysninger | Da barnet ble gitt status som sosial aktør for rundt 30 år siden, skapte det bølger inn i både pedagogiske, psykologiske, historiske, økonomiske, politiske og rettslige teorier om barnet og barndommen. Denne boken er en introduksjon til, og refleksjon over, studier av barn og barndommer i Norge. Basert på elleve empiriske bidrag med ulike tematiske, teoretiske og metodologiske innfallsvinkler, gir boken et bilde av hvordan det er å vokse opp i Norge i dag. Gjennom eksempler fra familieliv, barnehage, skolehverdag, fritidsarenaer, barnevern og helsevesen, belyser boken hvordan samfunnet påvirker barns liv samtidig som barn er medieforbrukere, medelever, medskapere og medborgere i samfunnet. Boken er forankret i, og gir en innføring til, tverrfaglige barndomsstudier, som er et toneangivende felt internasjonalt i forskning med barn og unge, og trekker på perspektiver innen samfunnsvitenskap og humaniora. Bokens bidragsytere drar nytte av blant annet statistiske, etnografiske og historiske analyser for å situere barnet som subjekt og anerkjenne barndom som en refleksjon av sosial forandring. I bokens innledning og avslutning diskuteres barndomsstudienes fortid, nåtid og fremtid ved å sammenfatte hvordan bidragene i boka er med på drive feltet fremover.
|
Emner | |
Geografisk emneord | Norway. : (OCoLC)fst01204556
|
ISBN | 82-05-54263-5
|
Barndomsstudier i norsk kontekst : tverrfaglige tilnærminger
Ingvild Kvale Sørenssen, Tatek Abebe og M...
Bok · Bokmål · 2021
Ingvild Kvale Sørenssen, Tatek Abebe og M...
Bok · Bokmål · 2021