Ledelse av skoleutvikling
Marit Aas
Bok Bokmål
Les boka på nett
Originaltittel | |
---|---|
Utgitt | Universitetsforlaget
|
Omfang | 1 fil (167 sider) : illustrasjoner
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013. - Ledelse i skolen kjennetegnes av en tett samhandling mellom skoleledere og de som skal ledes. Marit Aas sentrale budskap er at det beste utgangspunktet er å stille de gode og riktige spørsmålene enn å lete etter oppskriften. Samtaler, spenninger og samarbeid står sentralt. Sentrale lederutfordringer som blir berørt er: Hva sier forskningen om ledelse av skoleutvikling? Hva innebærer en aktivitetsteoretisk forståelsesramme? Hvordan skapes ekspansiv læring i skolen? Hvilke spenninger oppstår i implementering av ny praksis? Hvordan kan vi forstå spenningene i implementeringen av et skolesystem for kartlegging/testing? Hvordan kan spenninger bli en drivkraft i ledelse av skoleutvikling? Boka henvender seg til skoleledere på skolenivå, til skoleeiere, til studenter i skolelederprogrammer og andre som er interessert i skoleutvikling.
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 82-15-04916-8
|