Lederidentiteter i skolen : posisjonering, forhandlinger og tilhørighet


Jorunn Møller
Bok Bokmål 2020
Annen tittel
Originaltittel
Utgitt
Universitetsforlaget
Omfang
1 online (nettilkoblet) ressurs (235 sider) : illustrasjoner
Utgave
1. utgave
Opplysninger
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2004. - Et utvalg livshistorier som viser hvordan skoleledere opplever og utvikler sin rolle i en hverdag preget av endringer og kryssende krav. Skolen er inne i en endringsperiode der nye oppfatninger om lederskap brytes mot etablerte verdier. Lederidentiteter i skolen viser hvordan rektorene utvikler sine lederidentiteter i denne perioden. I samarbeid med kolleger har Jorunn Møller intervjuet rektorer som er i ulike karrierefaser, og som lever sine liv som skoleledere i fire forskjellige land. Livshistorieforskning er valgt som tilnærming for å utvikle innsikt i hvordan livet som skoleleder erfares . Gjennom sine fortellinger viser rektorene hva som gjør jobben meningsfull, spennende og utfordrende, og hva som har betydning for hvordan de opplever seg selv som ledere. Møller viser også hvordan samfunnsmessige strukturer, etablerte lokale tradisjoner og «snakket om ledelse virker inn på hvordan den enkelte forstår seg selv og sin egen lederidentitet. Boka er skrevet for studenter innenfor studier i ledelse og utdanningsvitenskap, men den vil også være av interesse for praktiserende skoleledere og lærere.
Emner
Dewey
ISBN
82-15-04473-5

Bibliotek som har denne