Demokrati og medborgerskap i skolen



Bok Bokmål 2020
Utgitt
Oslo : Pedlex , 2020
Opplysninger
Få mer kunnskap om det nye tverrfaglige teamet demokrati og medborgerskap! Hvilke arbeidsmåter, undervisningsformer og pedagogiske praksiser er egnet til å fremme demokrati? Hvordan kan elevene gis mulighet til å forstå, erfare og innøve medborgerskap? Denne boka tar for seg ord for ord i beskrivelsen av det tverrfaglioge temaet i overordnet del. Hva betyr det å fremme demokrati og medborgerskap gjennom opplæringen? Hva legges i begrepet demokrati og hvilke konsekvenser har demokratiforståelsen som legges til grunn for læreren og skolen? Sikter formålsparagrafen mot undervisning - og i så fall undervisning i hvilke fag - eller hele skolens praksis? Og hvem er aktørene, hvem har ansvar når opplæringen skal fremme demokratiet? Hvordan skal lærere og skoleledere helt konkret operasjonalisere dette oppdraget? Hvilke arbeidsmåter, undervisningsformer og pedagogiske praksiser er egnet til å fremme demokrati? Og, ikke minst, hvor er elevene i dette bildet? Betraktes de som morgendagens medborgere som skal utstyres med alt som er nødvendig til å bli en medborger, eller betraktes de som skolens faktiske medborgere, med konsekvenser ikke bare for læring, men for deltakelse og medbestemmelse? Målgruppe: Lærere og skoleledere i grunnskole og videregående opplæring.
Emner
ISBN
978-82-8372-245-1 (heftet)

Bibliotek som har denne