Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis
Sigrun Karin Ertesvåg
Bok Bokmål 2020
Medvirkende | Havik, Trude (medforf.)
Midthassel, Unni Vere (medforf.) Rafaelsen, Frank (medforf.) Roland, Pål (medforf.) Vis mer... Solheim, Ksenia (medforf.)
Sølvik, Randi M. (forf.) Vaaland, Grete Sørensen (medforf.) Westergård, Elsa (medforf.) |
---|---|
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2020
|
Opplysninger | Denne boka handler om lærerens ledelse i klasserommet og den interaksjonen som foregår mellom lærere og elever. I første del fokuseres det på hvordan lærer-elev-interaksjoner på ulike måter fremmer elevenes motivasjon og deres sosiale og faglige læring. I bokas andre del vises det hvordan skolen som organisasjon kan støtte lærernes arbeid med å utvikle god klasseromspraksis. Slik presenterer boka ny kunnskap både om ledelse i klasserommet, klasseromsinteraksjoner, undervisningskvalitet og om hvordan skolen som organisasjon kan støtte en god ledelse i klasserommene. Forfatterne sammenstiller teori og forsking og tar utgangspunkt i ny kunnskap utviklet gjennom forskingsprosjektet Classroom Interaction for Enhanced Student Learning (CIESL) som dreier seg om forskning på undervisningskvalitet, klasseromsinteraksjon, ledelse i klasserommet og profesjonell utvikling. Deres funn blir satt sammen med teori og tidligere forsking på feltet, og disse danner igjen grunnlag for drøftinger av praksisutøvelse i klasserommet og videreutvikling av praksis og mer forsking. Boka er viktig for utdanningsforskere, masterstudenter, skoleledere, lærere og andre som er interessert i skole og utdanning.
|
Emner | |
ISBN | 978-82-02-64378-2 (heftet)
|