Lærerutdanning i nordiske land
Eyvind Elstad (red.)
Bok Flerspråklig 2020
Flere språk: Bokmål, Dansk, Svensk
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Universitetsforlaget
|
Omfang | 349 sider : illustrasjoner
|
Opplysninger | I denne boka drøfter forfatterne lærerutdanningenes utvikling i de siste årene og den nåtidige situasjonen. Den finske femårige lærerutdanningen har høstet internasjonal anerkjennelse for høy kvalitet. Lærerutdanningene i de andre nordiske landene har derimot blitt kritisert. Hva ligger til grunn for denne forskjellen, og hva skal til for at lærerutdanningene i de øvrige nordiske landene skal bli bedre? Med unntak av i Finland tiltrekker ikke lærerutdanningsprogrammer i nordiske land seg mange nok faglig sterke søkere. Produksjonen av nyutdannede lærere er for lav sammenliknet med nåtidig og framtidig behov for lærere. Dette kan henge sammen med læreryrkets status i samfunnet - som alltid vil være påvirket av politiske beslutninger og føringer. I denne boka drøfter forfatterne lærerutdanningenes utvikling i de siste årene og den nåtidige situasjonen. Boka presenterer også den første sammenliknende spørreskjemaundersøkelsen av hvordan lærerstudenter i samtlige nordiske land bedømmer studienes kvalitet. I bokas siste del presenteres noen ideer om hvordan lærerutdanning i nordiske land kan forbedres.Redaktør for boken er Eyvind Elstad, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling på Universitetet i Oslo.
|
Emner | Lærerutdanning : (NO-TrBIB)HUME27346
Pedagoger Utdanning lærerutdanning lærarutdanning pedagogutdanning Norden Norge Noreg Finland Sverige Danmark |
Geografisk emneord | Norden : (NO-TrBIB)HUME03680
|
Dewey | |
ISBN | 82-15-03519-1
|