Citizens SF vg1 : lærebok engelsk vg1 studieforberedende
Vivill Oftedal Andersen
Bok Engelsk 2020
Medvirkende | Berger, Kristin (forf.)
Gloppen, Jaspreet Kaur (forf.) Holm, Therese (forf.) Stensrud, Monica Opøien (forf.) Woodhouse, David (forf.) |
---|---|
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm , 2020
|
Opplysninger | Citizens SF er en nyskrevet lærebok for fagfornyelsen (LK20) som i kombinasjon med læreverkets digitale ressurser gir elever og lærere verktøyene de trenger for å lykkes med engelskfaget på vg1 studieforberedende. Citizens SF er knyttet tett opp til fagfornyelsen og de tverrfaglige temaene gjennom temakapitlene Connections, Challenges, Cultures og Citizens, som belyses fra flere synsvinkler og gir rom for utforsking og fordypning. Læreboka gir også gode strategier og metoder for aktiv språklæring. Citizens SF har fire kapitler om sentrale temaer fra den nye læreplanen og ett kapittel med kurs i viktige strategier og metoder for språklæring, tekstskriving og -analyse. De tverrfaglige temaene Demokrati og medborgerskap og Livsmestring og folkehelse ligger til grunn for de fire temakapitlene, noe som gjenspeiles i kapitlenes titler: Connections, Challenges, Cultures og Citizens. Med utgangspunkt i elevenes eget liv og med den engelskspråklige verden som ramme, tar kapitlene opp engasjerende spørsmål: Hva knytter oss sammen som medborgere av det globale samfunnet? Hvilke krefter virker samlende og splittende i et demokrati? Hvordan kan vi forstå hverandre bedre på tvers av kulturer? Hvilke utfordringer er det viktig å mestre på det personlige planet og globalt? Citizens SF legger opp til en aktiv elevrolle. Mange av oppgavene involverer samarbeid og utforsking, også når elevene skal trene på å bruke f. eks lesestrategier og i skriveprosesser. Elevene får også muligheter til å aktivt fordype seg i temaer de synes er interessante, og til å bruke kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg i nye sammenhenger. Siden boka kun fokuserer på fire temaer, blir hvert tema belyst fra mange ulike synsvinkler. Tre av kapitlene har dessuten egne «in-depth»-sekvenser der elevene jobber med et antall tekster om samme tema under ett. Etter mange av tekstene kan elevene gå videre og jobbe med læringsstier, dvs. strukturerte læringsløp med tekst/video/lyd og varierte oppgavesett, p
|
Emner | |
ISBN | 978-82-02-58364-4 (fleksibind)
|