Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag : en introduksjon


Marit Oppen, Bjørn Erik Mørk og Eirik Haus ; illustrasjoner: David Keeping
Bok Bokmål 2020
Medvirkende
Haus, Eirik (forf.)
Utgitt
Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2020
Omfang
420 sider : illustrasjoner
Utgave
1. utgave
Opplysninger
Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag. En introduksjon gir leserne en innføring i metoder innenfor økonomiske og administrative fag. Det er lagt vekt på å belyse praktiske aspekter som det er viktig å ta hensyn til i de ulike fasene av en undersøkelse. For de kvantitative analysene rettes søkelyset særlig mot bruk av SPSS. Innledningsvis beskriver boken grunnleggende vitenskapsfilosofi og hvorfor kunnskap om metode er viktig, den redegjør for grunnleggende begreper og gir en overordnet beskrivelse av undersøkelsesprosessen. Deretter følger en gjennomgang av den kvantitative undersøkelsesprosessen, der det redegjøres for utvalg, operasjonalisering, datainnsamling og ulike former for analyse. Det legges størst vekt på de mest anvendte analysene innen fagfeltet, som gjennomsnitt, standardavvik, krysstabeller, korrelasjon, regresjon og eksperimenter. I den kvalitative delen redegjøres det for hva som kjennetegner kvalitativ metode, når det er hensiktsmessig å bruke observasjon, intervjuer og dokumentanalyser, ulike analyseformer, rapportering av funn og hvordan en kan vurdere kvaliteten på kvalitative undersøkelser. Boken avsluttes med en gjennomgang av sentrale etiske aspekter som det er viktig å ta hensyn til, når en skal gjennomføre en undersøkelse. Boken er skrevet for studenter på bachelornivå i økonomiske og administrative fag.
Emner
Dewey
300.72 (hovednummer)
ISBN
9788202410803

Andre utgaver/formater

Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag : en introduksjon
Marit Oppen, Bjørn Erik Mørk og Eirik Hau...

Daisy lydbok · Bokmål · 2022

Tilhører NLB
Vis hos NLB
Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag : en introduksjon
Marit Oppen, Bjørn Erik Mørk og Eirik Hau...

Tale på CD · Bokmål · 2022

Tilhører NLB
Vis hos NLB
Kvantitative og kvalitative metoder i merkantile fag : en introduksjon
Marit Oppen, Bjørn Erik Mørk og Eirik Hau...

Bok · Bokmål · 0
Les boka på nett

Bibliotek som har denne