Innvielse til læreryrket : en analyse av praksislæreres veiledningssamtaler


Andreas Reier Jensen
Bok Bokmål 2019
Utgitt
[ ] [Oslo] : Cappelen Damm akademisk : NOASP , 2019
Opplysninger
Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no. Hvordan blir man egentlig en dyktig lærer? Og hvilken rolle skal veiledning spille i utdanningen av morgendagens lærere? Denne tematikken utforskes gjennom en studie av erfarne praksislæreres formaliserte veiledningssamtaler med lærerstudenter. De viktigste spørsmålene i boka handler om hvordan praksislærer og lærerstudenter gjennomfører veiledningssamtalene. Helt konkret spørres det: Hva er innholdet i veiledningssamtalene? Hvordan vurderes lærerstudentene? Hvordan forstås konsekvensene av veiledningssamtalene? Veiledningen som undersøkes, inneholder en trinnvis pedagogikk. Først må lærerstudenten lære seg å kontrollere, beherske og reflektere over det sosiale rommet både klasserommet og veiledningssamtalen er. Dette beskrives som en overordnet moralsk og regulerende diskurs. Denne diskursen danner grunnlaget for lærerstudentens neste trinn - som er selve undervisningen. Lærerstudenten må altså beherske to diskurser - én regulerende diskurs og én undervisningsdiskurs - for å bli en dyktig lærer. I tillegg må han eller hun tilpasse seg den regulerende diskursen i veiledningssamtalen. Den sistnevnte diskursen representerer i denne boka et innvielsesritual til læreryrket. Dette ritualet gir praksislæreren kontroll over innvielsen, samtidig som det begrenser handlingsrommet i veiledningssamtalen.
Emner
Dewey
370.71 . - 370.711 (hovednummer)
ISBN
978-82-02-64714-8 (heftet)

Andre utgaver/formater

Innvielse til læreryrket : en analyse av praksislæreres veiledningssamtaler
Andreas Reier Jensen

Tale på CD · Bokmål · 2022

Tilhører NLB
Vis hos NLB

Bibliotek som har denne