Nudge : hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke


Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein ; oversatt av Kjersti Velsand
Bok Bokmål 2019
Digital utgave: Søke-URL
Annen tittel
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Dreyers forlag , 2019
Omfang
338 sider : illustrasjoner
Opplysninger
Kulturfond. - Originaltittel: Nudge. - Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vi mennesker er tilbøyelige til å gjøre og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk eller deres familier. Dette kaller de valgarkitektur, altså å designe noe slik at man forsiktig dultes en fordelaktig retning uten å begrense sin frihet til å velge.Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.
Emner
Dewey
302.1 . - 330.1 . - 302 . - 330.01 . - 330 . - 330.019
ISBN
978-82-8265-484-5
Hylleplass
330.019 Tha

Bibliotek som har denne