Etikk for pedagoger
Lars Gunnar Lingås
Bok Bokmål 2019
Utgitt | 2019
|
---|---|
Omfang | 180 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 3. utgave
|
Opplysninger | 1. utgave 2011. - Etikk for pedagoger gir en innføring i grunnleggende moralfilosofiske emner som pedagoger trenger for å reflektere over egen profesjonsetikk i møte med etiske utfordringer i barnehage og skole. I boka gir forfatteren en innføring i den diskursetiske tilnærmingen. Den samsvarer med læreres tradisjon for å legge vekt på profesjonens verdigrunnlag og for å møte etiske utfordringer gjennom refleksjon. Forfatteren tar også opp forholdet mellom livssyn og etikk, og forholdet mellom menneskesyn, barnesyn og etikk. Verdigrunnlaget i pedagogikken vies stor plass. Det gis mange eksempler på etiske utfordringer og dilemmaer i pedagogers arbeid. I boka finner du en refleksjonsmodell som kan bidra til etisk bevisstgjøring og utvikling av god dømmekraft i møte med fagets utfordringer og dilemmaer. Boka drøfter Lærerprofesjonens etiske plattform og betydningen den har spilt og spiller for pedagogers arbeid med etikk. Boka henvender seg til studenter i alle lærerutdanningene. Den egner seg også godt som fagbok for pedagoger som vil forbedre og fornye seg i sin profesjonsutøvelse.. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
|
Emner | Lærere(etikk)
Moral barn barnehage Vis mer... barnesyn
etikk yrkesetikk lærere førskolelærere pedagogikk menneskerettigheter livssyn pedagogisk pedagoger profesjonsetikk etisk etiske utfordringer holdninger lærerprofesjonen lærerutdanning menneskesyn moralfilosofi profesjonsetikk refleksjon skole verdier verdigrunnlag Barnehagelærere : (NO-TrBIB)HUME21783 Barnehagen : (NO-TrBIB)HUME28214 Barnehager : (NO-TrBIB)HUME07947 Etikk : (NO-TrBIB)HUME00240 Livssyn : (NO-TrBIB)HUME00347 Lærere : (NO-TrBIB)HUME07510 Pedagoger : (NO-TrBIB)HUME16594 Skolen : (NO-TrBIB)HUME27903 Pedagogar - Etikk Pedagoger((NO-OsBA)1129816) Pedagogikk((NO-OsBA)1120998) Yrkesetikk((NO-TrBIB)HUME00254) etikk lærere pedagoger moralfilosofi barnehage skole verdier verdigrunnlag etiske utfordringer livssyn menneskesyn barn barnesyn lærerprofesjonen lærerutdanning skolen holdninger profesjonsetikk etisk refleksjon |
Dewey | |
ISBN | 978-82-05-52510-8
|