Praksisfellesskap for læring og profesjonsutvikling


Halvor Bjørnsrud og Liv Gjems
Bok Bokmål 2019
Medvirkende
Utgitt
[Oslo] : Universitetsforl. , 2019
Omfang
145 s.
Opplysninger
Denne boken handler om utdanning og læring i praksisfellesskap. Forfatterne presenterer forskning om hvordan lærerutdannere, studenter, grunnskolelærere, barnehagelærere, ledere og eiere av utdanningsinstitusjoner sammen, på sine arbeidsplasser, kan fremme læring og kunnskapstilegnelse for den enkelte og for fellesskapet. Praksisfellesskap og læringsfellesskap er også prosesser som foregår på universiteter og høgskoler, på skoler og i barnehager, mellom barn, elever, studenter og deres lærere, samt mellom kolleger. Boken er delt i to deler og inneholder temaer og problemstillinger om hvordan ulike nivåer i utdanningssystemet opplever å bli utfordret av handlingsrommet og styring fra andre deltakere i systemet. Målgruppe er studenter, lærere og forskere i lærerutdanningene, og profesjonsutøvere som lærere og ledere i barnehage og skole. Redaktører for boken er Halvor Bjørnsrud og Liv Gjems. Øvrige bidragsytere er Eva Bjerkholt, Stein Langerud, Reidun Larsen, Hilde Løvik Larsen, Janne Madsen, Elisabeth Stenshorne, Hilde Sofie Stokke, Kristin Rydjord Tholin og Mattias Øhra. Boken er også tilgjengelig i open access-utgave på Idunn.no.
Emner
Læreplaner
Pedagoger
Utdanning
Veiledning
barnehager skoler barnehageutvikling skoleutvikling prosjesjoner
Dewey
371.12 (hovednummer)
ISBN
9788215032290

Bibliotek som har denne