Lurt i forbruksfella : Undervisningsvideo



DVD Engelsk 2015
Tekstet på: Nynorsk
Annen tittel
Utgitt
Volda : AV-senteret , 2015
Omfang
3 DVD (3x50 min) : lyd, kol.
Opplysninger
Ofte kjøper vi nytt, ikke fordi vi trenger det, men fordi vi har blitt lært opp til å ville ha det nyeste. Kan vi bryte ut av dette mønsteret? Bli med inn i forbrukarsamfunnet, og møt menneskene som prøver å forme smaken vår. Britisk dokumentarserie i tre deler produsert av BBC.. - Orginaltittel: The men who made us spend. - Sendt første gang på NRK2 november 2014. - 1. Korfor kjøper vi det vi kjøper? Og kva bestemmer levetida til eit produkt? Mange firma planlegg faktisk forelding når dei produserer produkta sine. (50 min.). - 2. Jacques Peretti ser på hvordan frykten fortsatt er en av de mest kraftfulle faktorene bak våre forbruk. En forbrukerpsykolog forklarer hvordan hjernen vår er mye mer mottakelig for negative enn positive stimuli. Han møter også noen eksperter som har snudd denne kunnskapen til en kunstform som hjelper produsenter til å tjene milliarder på vår angst og usikkerhet. (50 min.). - 3. Jacques Peretti ser på hvordan erfaringene fra å selge til barn ble brukt til å lage barnelignende forbrukere av oss alle. Fra fremveksten av produktdrevet barne-TV på 80-tallet, til mannen som designet biler som appellerte til barn og de moderne produsentene av spill som hekter voksne. Jacques Peretti spør hvordan forbruk ble omgjort til et spill - et spill vi ikke kan slutte å spille. (50 min.)
Emner
Dewey

Bibliotek som har denne