Å lære språk i barnehagen : kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring
Vibeke Grøver
Bok Bokmål 2018
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2018
|
Omfang | 194 s.
|
Opplysninger | Hvordan bør barnehagen tilrettelegge for språklæring? Hva kjennetegner språkfremmende samspill? Det kan være lett å tenke at barn i barnehagen lærer språk nærmest av seg selv. Denne boken viser at de voksne kan gjøre en stor forskjell gjennom måten de samhandler med barna på og hvordan de tilrettelegger for barns samhandling med hverandre. Dette er særlig viktig for barn som lærer norsk som et nytt språk i barnehagen. Forfatteren etablerer et kunnskapsgrunnlag for språkarbeid i barnehagen ved å drøfte forskning fra ulike tradisjoner opp mot de voksnes rolle som språkmodeller og tilretteleggere i barnehagen. Fremstillingen belyser også samarbeid mellom ansatte og mellom foreldre og ansatte, og tar i betraktning at barn er ulike og har ulik bakgrunn. Språkfremmende samspill, muligheter og utfordringer illustreres gjennom samtaleeksempler fra norske barnehager.
|
Emner | Barnehager
Barn Læring Norsk Vis mer... Pedagogikk
Språkferdigheter Språkferdigheter(før- og grunnskolen) Språkferdigheter(kommunikasjonsferdigheter)(grunnskolepedagogikk) Språkutvikling - Barn Barnehagen : (NO-TrBIB)HUME28214 Samhandling : (NO-TrBIB)HUME09219 Språklig kommunikasjon : (NO-TrBIB)HUME06012 Språklæring : (NO-TrBIB)HUME06371 Språkstimulering : (NO-TrBIB)HUME24961 Undervisning : (NO-TrBIB)HUME07899 Barnehagepedagogikk Norsk språk - Undervisning Norsk språk(før- og barneskolen) - Undervisning Norsk språk(før- og grunnskolen) - Undervisning Barnehagepedagogikk((NO-TrBIB)HUME21785) Barnehager((NO-TrBIB)HUME07947) Språk((NO-TrBIB)HUME09767) språk læring barnehagen |
Dewey | |
ISBN | 978-82-02-42220-2(h.)
|