Beslutningstaking i barnevernet : en kvalitativ studie av beslutninger, evaluering og læring i barnevernet


Susanne Aakvik Bjørge
Bok Norsk 2016

Utgitt
Trondheim : Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Psykologisk institutt , 2016
Omfang
93 s.
Opplysninger
Masteroppgave i arbeids- og organisasjonspsykologi I media er det er stort fokus på feil som gjøres i barnevernet, og det er identifisert flere områder hvor barnevernet har utfordringer. Barns rettsikkerhet er et viktig og samfunnsaktuelt tema, siden feilaktige beslutninger kan få konsekvenser for både barn, familier og samfunnet. Hvordan barnevernet tar beslutninger bør være et prioritert forskningsområde på grunn av de store konsekvensene feilaktige beslutninger kan ha. Forskningsfunn fra andre bransjer tyder på at det er mulig å forebygge og redusere feil. Studien har søkt å kartlegge hvordan ansatte i barnevernet tar beslutninger ved en eksplorerende kvalitativ tilnærming. Arbeidet er inspirert av grounded theory og baseres på 11 intervju med ansatte i ulike enheter barnevernet. Det ble avdekket en tredelt sirkulær beslutningsprosess med saksbehandling, beslutning og evaluering, samt 12 prestasjonspåvirkende faktorer som virker fremmende eller hemmende på beslutningene som tas i barnevernet. Videre ble det identifisert en læringsprosess som kan virke tilbake på de prestasjonspåvirkende faktorene og beslutningsprosessen. Det ble tolket å være en vektlegging av felles beslutningsansvar, men et manglende systemfokus i tilknytning til beslutningene. Det manglende systemfokuset ser ut til å kunne forklares av kulturen og tilnærmingen til rutiner og drøfting. Kunnskapsøking og mer systematiske metoder foreslås for å forebygge feilaktige beslutninger.
Emner

Bibliotek som har denne