ME-pasienters møte med Nav : spørreundersøkelse i regi av Norges myalgisk encefalopati forening 2014


ved Trude Schei
Bok Norsk 2014

Utgitt
Oslo : Norges myalgisk encefalopati forening , 2014
Omfang
185 s.
Opplysninger
Undersøkelsen var åpen for alle, men ettersom rekrutteringen skjedde via sosial medier blant personer med interesse for ME-saken og ME-foreningen gir den i første rekke oversikt over erfaringene til nettopp disse gruppene. Det er likevel sannsynlig at utvalget av respondenter er representativt for ME-pasientene i Norge. Demografisk informasjon innhentet samsvarer med det man kan forvente ut fra informasjon fra Statistisk sentralbyrå og fra registreringen av nye ME-diagnoser i Norsk pasientregister (Magnus et al 2014). Deltakelse er kvalitetssikret gjennom å kun tillate et svar per IP-adresse. 1275 personer har svart på undersøkelsen. Resultatet var ikke helsvart. Undersøkelsen viste at det er fullt mulig å få til gode forløp innenfor det nåværende systemet. Mange pasienter opplevde å bli møtt av dyktige, kunnskapsrike og medmenneskelige saksbehandlere som viste respekt og forståelse for sykdommen, og som tilrettela på best mulig måte. Dessverre var det like mange som opplevde det motsatte. Dessverre opplevde bare 28 % av respondentene at de ble godt ivaretatt av Nav, mens 50 % var uenig eller svært uenig i at de ble godt ivaretatt. Rundt 30% mente at kontakten med Nav bidro til å gjøre dem sykere.
Emner

Bibliotek som har denne