Utvikling av NAV-kontor - større handlingsrom og ansvar : tilrådning til arbeids- og velferdsdirektøren fra arbeidsgruppe om myndige og løsningsdyktige NAV-kontor avgitt 13.1.2017



Bok Norsk 2017

Utgitt
Oslo : Nav , 2017
Omfang
52 s.
Opplysninger
Arbeidsgruppens leder: Kjell Hugvik. - Hovedpunkter i rapporten: •Brukerperspektivet blir tydeligere: «Ingen beslutning om meg uten meg». I NAV-kontoret finner brukeren selv frem til hva det er behov for, mens veilederen støtter og utfordrer. NAV tilpasser tjenestene til brukerne, ikke omvendt. •Arbeidsrettede ytelser til NAV-kontoret Arbeidsgruppen foreslår at NAV-kontorene skal vurdere om retten til arbeidsavklaringspenger er innfridd. De skal også kunne vedta midlertidig stans av ytelser. •Tydeligere ledelse og kunnskapsbasert praksis Lederen setter mål, disponerer ressursene ut fra lokale behov og legger til rette for lokal tjenesteutvikling. Noen kontor får ansvar for å utvikle kunnskap for definerte tjenester eller målgrupper. •Gode digitale tjenester •Gode digitale verktøy frigjør tid for både brukerne og NAV-medarbeidere, skriver arbeidsgruppen. Gode digitale løsninger vil åpne for bedre oppfølging av brukerne ute hos arbeidsgiverne. Arbeidsgruppen har bestått av representanter fra sentralt brukerutvalg, kommunen, NAV-kontor, NAV Arbeid og ytelser, KS og Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Emner

Bibliotek som har denne