Arbeid med overganger i barnehagen : å skape sammenheng for og med barn
Hilde Dehnæs Hogsnes Hogsnes, Hilde Dehnæs, Storli, June Berger og Eik, Liv Torunn (red.)
Bok Bokmål 2025 Hilde Dehnæs Hogsnes
Originaltittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Omfang | 155 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | Denne boken utforsker en barnehages arbeid med barns overgang fra hjem til barnehage, mellom avdelinger i barnehagen og videre fra barnehage til SFO og skole. For å skape gode overganger er det behov for mer kunnskap om hvordan personalet kan utvikle en praksis som gir barna erfaringer med meningsfulle sammenhenger. En sentral målsetting i det omtalte forsknings- og utviklingsarbeidet er at barn skal være aktører i prosessen med å skape sammenhenger i overgangene. Boken er et resultat av et fireårig samarbeidsprosjekt mellom en ba,rnehage og forskere ved Universitetet i Sørøst-Norge. Med utgangspunkt i personalets praksisfortellinger belyser boken ulike perspektiver på sammenheng i overgangene. Hensikten er å fremme bevissthet, refleksjon og videre forskning rundt barnehagers arbeid med barns overganger. Boken er relevant for studenter i barnehagelærerutdanningen, barnehagelærere, grunnskolelærere og -studenter som har fokus på begynneropplæring i skolen, SFO-ansatte, lærerutdannere og forskere med fokus på overgangsarbeid.
|
Emner | Barnehagepedagogikk
Overgangsfaser barnehagetilvenning førskoletilvenning aldersgruppeovergang skolestart sammenheng i opplæringa |
Dewey | |
ISBN | 9788245043341 : Nkr 369.00
|