Læring : søken etter mening


Ivar A. Bjørgen
Bok Bokmål 2001
Utgitt
Trondheim : Tapir , 2001
Omfang
332 s
Opplysninger
Har bibliografi. - Nye reformer preger i dag den norske skolen. De vil gi elvene større frihet, men også større ansvar for egen læring. Dessuten gjøre læreren mer til en veileder enn en formidler. Det tradisjonelle klasserommet skal avskaffes og skolen omformes langt på vei til en vanlig arbeidsplass med avspasering og fleksitid også for elevene. Dette er tanker som professor Ivar A. Bjørgen i mange år har jobbet med. I tiår etter tiår har han som forsker og folkeopplyser stilt seg kritisk til skoletradisjonen og især dens læringsbegrep. Han har stadig argumentert for læreren som trener og arbeidsleder, og betont nødvendigheten av elevenes egenaktivitet og deres ansvar for egen læring. Den som søker etter den læringspsykologiske begrunnelsen for den aktuelle reformbølgen, finner her en samling av Bjørgens artikler, skrevet gjennom flere år. Illustrert med tegninger i svart/hvitt. Med referanser
Emner
Dewey
370 . - 370.152 . - 371.1
ISBN
82-519-1691-7

Bibliotek som har denne