Etikk for pedagoger


Lars Gunnar Lingås
Bok Bokmål 2011
Utgitt
Oslo : Gyldendal akademisk , 2011
Omfang
192 s.
Utgave
1. utg
Opplysninger
Bibliografi: s.179-185. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register. - Har bibliografi520. - Boken gir en innføring i moralfilosofiske emner som pedagoger trenger for å handle etisk i sin hverdag i barnehage og skole. Forfatteren behandler blant annet temaer som forholdet mellom livssyn og etikk, og forholdet mellom menneskesyn, barnesyn og etikk. Det legges stor vekt på verdigrunnlaget i pedagogikken. Boken henvender seg til studenter i alle lærerutdanningene. - Etikk for pedagoger gir en innføring i grunnleggende moralfilosofiske emner som pedagoger trenger for å reflektere over egen profesjonsetikk i møte med etiske utfordringer i barnehage og skole. I boka gir forfatteren en innføring i den diskursetiske tilnærmingen. Den samsvarer med læreres tradisjon for å legge vekt på profesjonens verdigrunnlag og for å møte etiske utfordringer gjennom refleksjon. Forfatteren tar også opp forholdet mellom livssyn og etikk, og forholdet mellom menneskesyn, barnesyn og etikk. Verdigrunnlaget i pedagogikken vies stor plass. Det gis mange eksempler på etiske utfordringer og dilemmaer i pedagogers arbeid. I boka finner du en refleksjonsmodell som kan bidra til etisk bevisstgjøring og utvikling av god dømmekraft i møte med fagets utfordringer og dilemmaer. Boka drøfter Lærerprofesjonens etiske plattform og betydningen den har spilt og spiller for pedagogers arbeid med etikk. Boka henvender seg til studenter i alle lærerutdanningene. Den egner seg også godt som fagbok for p. - Har bibliografi, ordliste, register
Emner
Dewey
ISBN
978-82-05-40049-8

Bibliotek som har denne