Veiledning og praktisk yrkesteori
Per Lauvås, Gunnar Handal
Bok Bokmål 1994 · LÆRERNES PEDAGOGIKKBØKER
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Cappelen , 1994
|
Omfang | 215 s. : ill
|
Opplysninger | Det sentrale temaet hos forfatterne er hvordan man kan veilede for å utvikle den enkeltes praktiske yrkesteori, slik at den danner et stadig mer rikholdig og reflektert grunnlag for handling. Det er ikke "den riktige praksisen" som står i fokus, men "den reflekterte praksisen". Det dreier seg med andre ord om en praksis der teoretiske og praktiske begrunnelser prøves ut og ses i sammenheng med etiske overveielser. Har litteraturliste. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register. - Per Lauvår og Gunnar Handal er to av pionerene innenfor veiledningsfeltet. Dette er en av de mest leste bøkene om veiledning det siste tiåret, og veiledningsstrategien som forfatterne har utviklet - i denne boken, i "På egne vilkår" og i "Kollegaveiledning i skolen" - har hatt stor innflytelse på både den praktiske og teoretiske utviklingen av veiledningsfeltet. Det sentrale temaet hos Lauvås og Handal er hvordan man kan veilede for å utvikle den enkeltes "praktiske yrkesteori", slik at den danner et stadig mer rikholdig og reflektert grunnlag for handling. Det er ikke "riktig praksis" som står i fokus, men "reflektert praksis", det vil si en praksis der teoretiske og praktiske begrunnelser prøves ut og ses i sammenheng med etiske overveielser. Med litteraturliste. - To av pionerene innenfor veiledningsfeltet har nå revidert sin bok "Veiledning og praktisk yrkesteori". Dette er en av de mest leste bøkene om veiledning det siste tiåret, og veiledningsstrategien som forfatterne har utviklet - i denne boken, i "På egne vilkår" og i "Kollegaveiledning i skolen" - har hatt stor innflytelse på både den praktiske og teoretiske utviklingen av veiledningsfeltet. I den reviderte utgaven knyttes denne veiledningsstrategien mer til andre teoriretninger og andre arbeidsformer enn tidligere, og den relateres til flere yrker og profesjoner enn læreryrket. Det sentrale temaet hos Lauvås og Handal er hvordan man kan veilede for å utvikle den enkeltes "praktiske yrkesteori", slik at den danner et stadig mer rikholdig og reflektert grunnlag for handling. Det er ikke "riktig praksis" som står i fokus, men "reflektert praksis", det vil si en praksis der teoretiske og praktiske begrunnelser prøves ut og ses i sammenheng med etiske overveielser. Med litteraturliste
|
Emner | Communication
Competency-Based Education Counseling Education Vis mer... Education, Professional
KOLLEGAVEILEDNING Kollegaveiledning LEDELSE Lærere - yrkesfag - Utdanning - Praksisveiledning Mentoring Ped-fag Pedagogisk veiledning Personnel Management Practice Guideline Practice Guidelines Praksisveiledning Professional Competence Professional Practice Rettleiing - Skolen Rådgiving i skolen Teaching Veiledning : Pedagogikk Veiledningspedagogikk - Praksisveiledning Vocational Guidance Yrkesopplæring Yrkesorientering Yrkesveiledning yrkesveiledning yrkesveiledning praksisveiledning pedagogisk veiledning pedagogikk yrkespedagogikk Lærere : (NO-OsBA)1130329 : (NO-OsBA)1120000 : (NO-OsBA)1117665 Undervisning Undervisningsmetoder : (NO-OsBA)1119943 : (NO-OsBA)1121440 : (NO-OsBA)1129251 : (NO-OsBA)1142744 Utdanning : (NO-TrBIB)HUME07906 Veiledning (Pedagogikk) : (NO-TrBIB)HUME25789 Veiledning : (NO-OsBA)1129673 Veiledningspedagogikk : (NO-OsBA)1124671 Yrker Yrkesrettleiing Yrkesrettleiing : (NO-OsBA)1117092 Yrkesveiledning : (NO-OsBA)1117092 |
Sjanger | |
Dewey | |
ISBN | 82-02-12662-2
|