Veiledning og praktisk yrkesteori


Per Lauvås, Gunnar Handal
Bok Bokmål 1994 · LÆRERNES PEDAGOGIKKBØKER
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Cappelen , 1994
Omfang
215 s. : ill
Opplysninger
Det sentrale temaet hos forfatterne er hvordan man kan veilede for å utvikle den enkeltes praktiske yrkesteori, slik at den danner et stadig mer rikholdig og reflektert grunnlag for handling. Det er ikke "den riktige praksisen" som står i fokus, men "den reflekterte praksisen". Det dreier seg med andre ord om en praksis der teoretiske og praktiske begrunnelser prøves ut og ses i sammenheng med etiske overveielser. Har litteraturliste. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register. - Per Lauvår og Gunnar Handal er to av pionerene innenfor veiledningsfeltet. Dette er en av de mest leste bøkene om veiledning det siste tiåret, og veiledningsstrategien som forfatterne har utviklet - i denne boken, i "På egne vilkår" og i "Kollegaveiledning i skolen" - har hatt stor innflytelse på både den praktiske og teoretiske utviklingen av veiledningsfeltet. Det sentrale temaet hos Lauvås og Handal er hvordan man kan veilede for å utvikle den enkeltes "praktiske yrkesteori", slik at den danner et stadig mer rikholdig og reflektert grunnlag for handling. Det er ikke "riktig praksis" som står i fokus, men "reflektert praksis", det vil si en praksis der teoretiske og praktiske begrunnelser prøves ut og ses i sammenheng med etiske overveielser. Med litteraturliste. - To av pionerene innenfor veiledningsfeltet har nå revidert sin bok "Veiledning og praktisk yrkesteori". Dette er en av de mest leste bøkene om veiledning det siste tiåret, og veiledningsstrategien som forfatterne har utviklet - i denne boken, i "På egne vilkår" og i "Kollegaveiledning i skolen" - har hatt stor innflytelse på både den praktiske og teoretiske utviklingen av veiledningsfeltet. I den reviderte utgaven knyttes denne veiledningsstrategien mer til andre teoriretninger og andre arbeidsformer enn tidligere, og den relateres til flere yrker og profesjoner enn læreryrket. Det sentrale temaet hos Lauvås og Handal er hvordan man kan veilede for å utvikle den enkeltes "praktiske yrkesteori", slik at den danner et stadig mer rikholdig og reflektert grunnlag for handling. Det er ikke "riktig praksis" som står i fokus, men "reflektert praksis", det vil si en praksis der teoretiske og praktiske begrunnelser prøves ut og ses i sammenheng med etiske overveielser. Med litteraturliste
Emner
Communication
Competency-Based Education
Counseling
Education
Vis mer...
Sjanger
Dewey
331.702 . - 370.1 . - 370.113 . - 370.733 . - 371.14 . - 371.3 . - 371.4 . - 371.42
ISBN
82-02-12662-2

Bibliotek som har denne