Med språket som døråpner : om språkstimulering av minoritetsspråklige barn


manus, foto og regi: Sveinung Wiig Andersen
DVD Bokmål 2007
Medvirkende
Utgitt
Kristiansand : Sørlandet kompetansesenter , 2007
Omfang
1 DVD (24 min) : lyd, kol
Opplysninger
Barnehagen er kanskje den viktigste arenaen for å sikre språkopplæring og integrering i nærmiljøet. Forskning viser at barn med innvandrerbakgrunn, som får bevisst språkstimulering i barnehage, har klare fortrinn i skolesammenheng. Men systematisk språkstimulering krever kunnskap. Hvorfor er det så viktig? Hvordan kan vi jobbe? Hva med morsmålet? Hvordan får vi til samarbeidet med hjemmet? I denne filmen møter vi tre barn med minoritetsspråklig bakgrunn. Roweyda (4) har bakgrunn fra Somalia. Hun stortrives i Randvik barnehage i Risør - særlig når hun får synge - og det får hun ofte. Far til Roweyda forteller om hvordan han opplever forskjellen på sine fire barn som har gått i barnehage og de som ikke har gått. Barnehagen er opptatt av å jobbe systematisk og hele tiden forbedre arbeidet med språkstimulering. Adam (5) har bakgrunn fra Tjetjenia. I Rømerverven barnehage i Kragerø, der han går, er de opptatt av å lære mer og skal være med i et prosjekt om språkstimulering. Mor til Adam er imponert over hvor raskt hennes lille sønn lærer seg et språk som er vanskelig for henne. På Øvre Slettheia barnehage i Kristiansand går Merhawit (5). Hun er en våken og glad jente som snakker godt norsk. Foreldrene hennes synes det er en investering å la henne gå i barnehage og lære seg godt norsk. Barnehagen er opptatt av at også de minoritetsbarna som har et godt overflatespråk får språktrening - og ikke minst får stimulering på sitt eget morsmål.
Emner
Dewey

Bibliotek som har denne