Vurdering og læring i en elevaktiv skole


Erling Lars Dale Erling Lars Dale, Jarl Inge Wærness
Bok Bokmål 2007
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2007
Omfang
271 s.
Opplysninger
Bibliografi: s. 265-271. - Forfatterne stiller i boken spørsmål rundt elevvurdering og tar blant annet opp hvordan eksamen henger sammen med elevens læring og motivasjon. En av skolens viktigste målsettinger er at elevene opplever mestring i det daglige arbeidet, og at opplæringen er tilpasset deres evner og forutsetninger. Dette stiller nye krav til elevvurderingen. Boken problematiserer forholdet mellom en uformell vurdering som fokuserer på individets framgang på den ene siden, og en formell vurdering som fokuserer på elevens grad av måloppnåelse på den andre. Forfatterne setter vurdering inn i et større utdanningspolitisk perspektiv og reiser spørsmål knyttet til lærernes funksjon i et nasjonalt vurderingssystem, hvor nasjonale prøver inngår. Har litteraturliste. - Forfatterne stiller i boken spørsmål rundt elevvurdering og tar blant annet opp hvordan eksamen henger sammen med elevens læring og motivasjon. En av skolens viktigste målsettinger er at elevene opplever mestring i det daglige arbeidet, og at opplæringen er tilpasset deres evner og forutsetninger. Dette stiller nye krav til elevvurderingen. Boken problematiserer forholdet mellom en uformell vurdering som fokuserer på individets framgang på den ene siden, og en formell vurdering som fokuserer på elevens grad av måloppnåelse på den andre. Forfatterne setter vurdering inn i et større utdanningspolitisk perspektiv og reiser spørsmål knyttet til lærernes funksjon i et nasjonalt vurderingssystem, hvor nasjonale prøver inngår. Har litteraturliste. Medforf.: Jarl Inge Wærness
Emner
Dewey
ISBN
82-15-00915-8. - 978-82-15-00915-5

Bibliotek som har denne