Utviklingspsykologi


Stephen von Tetzchner
Bok Bokmål 2012
Utgitt
Oslo : Gyldendal akademisk , 2012
Omfang
742, CXXXVIII s. : kol. ill
Utgave
2. utg
Opplysninger
Bibliografi: s. XXXI-CXI. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, internettadresser, kronologi, ordliste, register. - Kronologi: s. 733-742. - Ordforklaringer: s. I-XXIII. - Ordliste: s. XXIV-XXX. - Boka viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Denne tenkemåten bygger på at barn både er biologiske organismer og medlemmer av samfunn. Barn har kunnskap og anvender kulturelle "redskaper" som de ikke kan skape alene, men må utvikle i samspill med omgivelsene i videste forstand. Boka sammenligne ulike teoretiske perspektiver, og den gir kunnskaper om den typiske utviklingen og de individuelle variasjoner innenfor alle aspekter av utvikling fra spedbarnsalderen og gjennom ungdomsårene. Boka egner seg for alle utdanninger som retter seg mot arbeid med barn og ungdommer, spesielt innenfor pedagogiske fag og helse- og sosialfag. Med ordforklaringer, bibliografi, person- og stikkordregister. - Dette er norsk standardverk om utviklingspsykologi. Boken viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Denne tenkemåten bygger på at barn både er biologiske organismer og medlemmer av samfunn. Barn har kunnskap og anvender kulturelle "redskaper" som de ikke kan skape alene, men må utvikle i samspill med omgivelsene i videste forstand. Forlaget mener boken er unik i sitt fokus på å sammenligne ulike teoretiske perspektiver og på å forklare de prosessene og mekanismene som ligger til grunn for barns og ungdommers utvikling, tilpasning og kulturalisering. Den gir leseren innføring i klassiske og moderne teorier om utvikling og i det empiriske grunnlaget for dagens kunnskap om barn og ungdommer. Boken egner seg for alle utdanninger som retter seg mot arbeid med barn og ungdommer
Emner
Dewey
155 . - 155.4 . - 155.5
ISBN
978-82-05-39078-2

Bibliotek som har denne