Lærerens verden : innføring i generell didaktikk


Gunn Imsen
Bok Bokmål 2006 · Lærebok
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2006
Omfang
510 s. : kol. ill., fig
Utgave
3. utg., 1. oppl
Opplysninger
1. utg.: Tano Aschehoug, 1997. - 2ex: 4. utgave 2009. h. utg. - h.. - Bibliografi: s. 475-[491]. - Har bibliografi, innholdsfortegnelse, register. - Lærerens verden er ei begynnerbok for lærerstudenter, studenter i pedagogikk og andre som vil sette seg inn i temaer om skole og opplæring. Boka gir en innføring i skolens historie, dens oppgave i samfunnet og dens etiske plattform, læreplaner, mål og kompetansemål for læring, arbeidsmåter og elevvurdering. Boka omtaler også lærerrollen, sosialt læringsmiljø, skoleutvikling og skolen som organisasjon. Den er oppdatert på Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20). Didaktikk er en disiplin som tradisjonelt setter betydningen av skolens kunnskapsinnhold i sentrum. Gjennom de siste skolereformene er de didaktiske prinsippene endret. Et siktemål for denne boka er å gi leserne forståelse for hvordan internasjonale perspektiver har påvirket norsk skole, og hvordan målstyring og evaluering har kommet i sentrum for den didaktiske tenkningen. I utviklingen av skolens praksis må lærerne bygge sin profesjonalitet på faglig kompetanse og på kunnskap om de overordnete perspektivene som skolen styres etter. Gunn Imsen har lang erfaring som lærer i skolen, som lærerutdanner og som professor i pedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Hennes forskning omfatter læring og motivasjon, likestilling, læringsmiljø, skolemiljø, styring og skoleutvikling. Hun har også skrevet Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi og hva er PEDAGOGIKK. - De sentrale spørsmålene i boka er: Hvorfor blir livet i klasserommet som det blir? Er det læreren, myndighetene, foreldrene eller skolens "kultur" som bestemmer over undervisningen? Boka analyserer disse faktorene og har som mål at læreren skal utvikle en mer reflektert holdning til undervisningen. Den gir systematisk innføring i grunnleggende begreper og perspektiver knyttet til undervisning og opplæring i skolen. Har litteraturliste, forfatter- og emneregister. - Denne boken tar for seg lærerens rolle i utdanningssystemet. Her samles de viktigste trådene fra utviklingen i internasjonal og skandinavisk didaktikk og skoleforskning de siste tiårene, samtidig som hovedvekten legges på spørsmålet om hvordan skolen og undervisningen kan utvikles og forbedres i takt med samfunnsutviklingen. Her gis en systematisk innføring i grunnleggende begreper og perspektiver knyttet til undervisning og opplæring i grunnskolen og den videregående skolen. Boken er pedagogisk utformet med stikkord i margen og skjematiske illustrasjoner, og retter seg mot studenter i lærerutdanning og pedagogikk, men også erfarne lærere og skoleadministratorer kan ha utbytte av den. Denne utgaven er oppdatert med tanke på Kunnskapsløftet og endringene i grunnopplæringen på begynnelsen av 2000-tallet. - Lærerens verden er ei begynnerbok for lærerstudenter, studenter i pedagogikk og andre som vil sette seg inn i temaer om skole og opplæring. Boka gir en innføring i skolens historie, dens oppgave i samfunnet og dens etiske plattform, læreplaner, mål og kompetansemål for læring, arbeidsmåter og elevvurdering. Boka omtaler også lærerrollen, sosialt læringsmiljø, skoleutvikling og skolen som organisasjon. Den er oppdatert på Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20). Didaktikk er en disiplin som tradisjonelt setter betydningen av skolens kunnskapsinnhold i sentrum. Gjennom de siste skolereformene er de didaktiske prinsippene endret. Et siktemål for denne boka er å gi leserne forståelse for hvordan internasjonale perspektiver har påvirket norsk skole, og hvordan målstyring og evaluering har kommet i sentrum for den didaktiske tenkningen. I utviklingen av skolens praksis må lærerne bygge sin profesjonalitet på faglig kompetanse og på kunnskap om de overordnete perspektivene som skolen styres etter. - Målet med «Lærerens verden» er å gi studenter og andre interesserte basiskunnskap om skole og opplæring og et helhetlig grunnlag for en selvstendig, profesjonell forståelse av sammenhengene i skolefeltet. I femte utgave er det lagt større vekt på profesjonalitet i læreryrket, yrkesetikk og sosialt læringsmiljø, på skolen som institusjon og nye styringsformer. De didaktiske tradisjonene blir tydeliggjort for å belyse de internasjonale trendene i pedagogisk tenkning som har gjort seg gjeldende etter tusenårsskiftet. Boka er gjennomrevidert og har fem deler med i alt 16 kapitler. Sammen med «Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi» (5. utg. 2014) dekker boka de fleste områdene i forskriftene for lærerutdanningene. Den er oppdatert om lover, forskrifter og utredninger om skolen. Gunn Imsen er professor i pedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Hun har lang erfaring fra skole, lærerutdanning og forskning. Hun har bl.a. også skrevet «hva er PEDAGOGIKK» (2011).
Emner
Sjanger
Dewey
370.1 . - 371.102 . - 371.3 . - 372.13 . - 373.13
ISBN
82-15-00874-7. - 978-82-15-00874-5

Bibliotek som har denne