Rom for handling : organisasjonslæring i skolen


Lars Helle
Bok Bokmål 2006 · LÆRERNES PEDAGOGIKKBØKER
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2006
Omfang
248 s. : fig
Utgave
3. utg
Opplysninger
1. utg. Oslo : Tano Aschehoug, 1997 med undertittelen: Skoleutvikling i lys av L97. - 2. utg. 2002 med undertittelen: Skoleutvikling i et helhetsperspektiv. - Boka er permanent plassert hos faglærer - se eksemplarskjermbildet. - Opplagshistorikk: 2. oppl. 2008 (Nkr 309.00); 3. oppl. 2011 (Nkr 349.00). - Tidligere utgitt med tittelen: Rom for handling : skoleutvikling i et helhetsperspektiv. - Bibliografi: s. 240-[249]. - Bibliografi: s. 331-337. - Denne boken setter organisasjonsteori, læreplanarbeid, kollegaveiledning og skolebasert vurdering inn i en helhetlig ramme. Spesielt drøfter forfatteren hvilke utfordringer og endringer Kunnskapsløftet innebærer. Gjennom boken følger vi den nytilsatte rektoren Svein Sommersnes og hans kolleger. Leseren tar del i de daglige utfordringene lærere og skoleledere står overfor. Boken henvender seg til lærere og ledere i grunn- og videregående skole og til studenter i lærerutdanningen. Har litteraturliste. - Er det muligheter eller begrensninger som preger arbeidet i skolen? Kan skolen bli en lærende organisasjon? Boken setter organisasjonsteori, lokalt læreplanarbeid og skolebasert vurdering inn i en sammenheng, og drøfter særlig endringer og utfordringer i forbindelse med Kunnskapsløftet. Forfatteren legger vekt på å problematisere de nye organisasjonsmodellene, og viser hvordan veiledning kan bidra til økt læring både hos elever og lærere. Konkrete eksempler og refleksjonsoppgaver illustrerer teoriene som blir presentert. Boken retter seg mot lærere og ledere i grunn- og videregående skole, samt studenter i lærerutdanningen. Har kilder. 3. utg
Emner
Sjanger
Dewey
ISBN
82-15-00916-6. - 978-82-15-00916-2

Bibliotek som har denne