Læreren som leder : perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer


Geir O. Halland
Bok Bokmål 2005
Utgitt
Bergen : Fagbokforl , 2005
Omfang
228 s.
Utgave
1. utg., 1. oppl
Opplysninger
Bibliografi: s. 221-222. - Inneholder bibliografi. - Boken presenterer sentrale sider av en lærers komplekse kompetanse. Hovedfokus er læring og personlig utvikling kombinert med etiske problemstillinger, fellesskapets rolle og relasjonens betydning for en utviklende kommunikasjon. Dette kobles til utvikling av læringsmiljø og kultur for læring. Boken er delt i en perspektivdel og en praksisdel. Dette for på den ene siden å understreke betydningen av innsikt i prinsipper og intensjoner, og på den andre siden å peke på det mer metodiske og systematiske lederhåndverket der en kan finne støtte i ulike verktøy eller prosedyrer. Bokens målgruppe er både lærerstudenter og erfarne lærere. Har litteraturliste og stikkordregister. - Geir O. Halland beskriver her den komplekse lærerrollen, og klargjør samtidig nye og sentrale utfordringer både i faglærerrollen og den nye kontaktlærerrollen i et relasjonsperspektiv. Forfatteren tar opp viktige begreper som disiplin og lydighet, tydelighet og ensretting, informasjon og kunnskap, etikk og etikette, instrumentalisme og sensitiv praksis, nærhet og intensitet, selvfølelse og selvtillit, individualitet og individualisme, sensitivitet og registrering. Boken vil være aktuell både for lærerstudenter og erfarne lærere. Har referanse- og stikkordliste
Emner
Dewey
370.1 . - 371.1 . - 371.102 . - 371.106 . - 371.12 . - 372.11
ISBN
82-450-0259-3. - 978-82-450-0259-1

Bibliotek som har denne