Med språklige minoriteter i klassen : språklige og faglige utfordringer


Elisabeth Selj og Else Ryen (red.)
Bok Bokmål 2008 Elisabeth (red.) Selj
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Cappelen akademisk , 2008
Omfang
318 s. : ill
Utgave
2. utg
Opplysninger
1.utg.: 2994. - Har bibliografi. - Har bibliografi, data om bidragsyterne, innholdsfortegnelse, noter, register. - Boken fokuserer på mangfoldet i klasser med tospråklige elever. Hvordan ta vare på alle elevene og hvordan fokusere på at alle får sine muligheter til læring og utvikling. Forfatterne ser på temaer omkring flerspråklighet, læreplaner og arbeid med språkutvikling i de forskjellige fagene. Denne andreutgaven inneholder to nye kapitler om digitale verktøy og prøver og kartlegging. Boken er rettet mot studenter ved høgskole og universitet og andre som arbeider med språklige minoriteter i skolen. Har register. - Med språklige minoriteter i klassen må læreren også ha kunnskaper om hvordan elever lærer et andrespråk. Kapitlene i denne boka handler om hvordan undervisningen kan tilrettelegges for de minoritetsspråklige elevene, og hvordan opplæringen kan fremme utvikling av ulike ferdigheter på ulike nivåer. Bruk av digitale verktøy og vurdering og kartleggig har fått egne kapitler. I teksten henvises det både til teori og praksis, og det refereres til ulike læreplaner. - Med språklige minoriteter i klassen må læreren også ha kunnskaper om hvordan elever lærer et andrespråk. Kapitlene i denne boka handler om hvordan undervisningen kan tilrettelegges for de minoritetsspråklige elevene, og hvordan opplæringen kan fremme utvikling av ulike ferdigheter på ulike nivåer. Bruk av digitale verktøy og vurdering og kartleggig har fått egne kapitler. I teksten henvises det både til teori og praksis, og det refereres til ulike læreplaner. Boken er grundig revidert fra første utgave som kom i 2004, spesielt i forhold til bruk av IKT i opplæringen. - Med språklige minoriteter i klassen underviser læreren ofte på et språk som ikke alle elevene mestrer like godt. For å kunne gi alle maksimale læremuligheter kreves kunnskap om andrespråkslæring og om hvordan skolen og læreren kan tilrettelegge opplæringen best mulig. Denne boka gir en bred og solid oversikt over aktuelle utfordringer for språk- og fagopplæringen i grunnskolen. Forfatterne byr på en rekke gode innspill til hvordan man kan mestre utfordringene, basert på så vel norsk og internasjonal forskning som autentiske klasseromssituasjoner og elevhistorier. Boka er nyttig for alle som arbeider eller skal arbeide innenfor den flerspråklige skolen, særlig lærere, skoleledere og skoleeiere, allmennlærerstudenter og studenter innenfor norsk som andrespråk og flerkulturell pedagogikk. Forfatterne arbeider ved ulike høgskoler og universiteter samt ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring. Flere av dem har undervisningserfaring fra grunnskolen. Innhold i boka: Samtale Lese- og skriveopplæring Skjønnlitteratur, faglitteratur og sammensatte tekster Uttale, ordforråd og grammatikk Læreplaner og organisering Prøver og kartlegging - Endelig har vi fått en liten ressursbank for hånden! [...] Boken er en innholdsrik og nødvendig ressurs for alle lærere som arbeider med minoritetselever. Alle skoler bør anskaffe den - og bruke den. Fra anmeldelsen av førsteutgaven i Norsklæreren
Emner
Dewey
ISBN
82-02-27707-8. - 978-82-02-27707-9

Bibliotek som har denne