Kode 1 : informasjonsteknologi 1


Gløer Olav Langslet · Gløer Olav Langslet, Eirik Solheim, Petter Bae Brandtzæg ; andre bidragsytere: Einar Lunde og Torgeir Waterhouse
Bok Bokmål 2017 · Lærebok
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Cappelen Damm , 2017
Omfang
255 s. : kol. ill
Utgave
Bokmål[utg.], 2. oppl
Opplysninger
Pris oppdatert mars 2019. - Har register, sammendrag. - Kode 1 (2021) er en alt-i-ett-lærebok med teori og oppgaver som dekker hele læreplanen til fagfornyelsen i informasjonsteknologi. Leseren ledes og utfordres gjennom faget med utforskende oppgaver, kreativ problemløsning og kritisk tenkning rundt fagets nyvinninger og dagsaktuelle temaer. I de første kapitlene i Kode 1 får elevene en grundig innføring i å lage nettsider med HTML og CSS, etterfulgt av programmering i JavaScript med rammeverket Svelte. Elevene kommer da raskt i gang med fagets praktiske arbeidsmetoder. Hvert kapittel har en oversiktlig teorifremstilling med forklarende tekst og et rikt antall eksempler som belyser teorien. Viktig fagstoff framheves i egne faktabokser, og sammenfattes i et eget sammendrag på slutten av teoridelen av kapittelet. Relevant ekstrastoff gir teorien en ekstra dimensjon og bidrar til å vekke elevens utforskertrang og nysgjerrighet. Bakerst i hvert kapittel er en oppgavesamling som er rik på varierte oppgaver. Her får eleven boltre seg med kreativitet og problemløsning. Oppgavene er sortert på delkapittel og merket med kompetansenivå. Kompetansenivåene er i tråd med fagfornyelsens presiserte kompetansebegrep, som innebærer kunnskap, ferdigheter og refleksjon og kritisk tenkning. Oppgavene i hvert delkapittel har en gradvis progresjon i kompetansenivå og kompleksitet. I arbeidet med nye Kode har vi lyttet til erfaringer og innspill fra lærere og elever. Hele boka er revidert med nytt og forbedret innhold tilpasset fagfornyelsen. Til Kode er det supplerende digitale ressurser for lærere og elever som følger bokas struktur. Ressursene supplerer boka og gir elevene mulighet til å utforske ulike temaer i informasjonsteknologi gjennom undervisningsopplegg, flere oppgaver, løsningsforslag og tilleggsstoff om dagsaktuelle temaer. Læreren finner lærerveiledninger, tips til undervisningsopplegg, forslag til årsplaner, digital utgave av eksemplene i boka, PowerPoint-presentasjoner, kapittelprøver og tips til andre vurderingsformer. Kode 1 finnes også som digital lærebok: Kode 1 Unibok og Kode 1 Brettbok. - Kode 1 - ny alt-i-ett lærebok i 2017 til Informasjonsteknologi 1. Læreboken legger til rette for mest mulig aktiv deltakelse fra elevene. Kode 1 er en ny lærebok skrevet for Informasjonsteknologi 1, programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram. Denne læreboken dekker hele læreplanen i Informasjonsteknologi 1 på Vg2 med bruk av HTML5, CSS og Firebase. Boka dekker kompetansemålene til de tre hoveddelene: Digital samtid, Nettsteder og multimedier og Databaser. Kode 1 med HTML5, CSS og Firebase Kode 1 legger til rette for mest mulig aktiv deltakelse fra elevene. Hvert kapittel starter med en oversikt over kompetansemålene i læreplanen, og avsluttes med et oppsummerende sammendrag. Teorien er bygd opp med forklarende tekst, kode og eksempler som belyser teorien. I denne læreboken har vi lagt vekt på at elevene raskt skal komme i gang med å lage nettsider. Etter hvert delkapittel finner du derfor flere Prøv selv-oppgaver. Løser eleven disse oppgavene får de god trening i å lage nettsider. Stikkordr. - Kode 1 - ny alt-i-ett lærebok i 2017 til Informasjonsteknologi 1. Læreboken legger til rette for mest mulig aktiv deltakelse fra elevene. Kode 1 er en ny lærebok skrevet for Informasjonsteknologi 1, programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram. Denne læreboken dekker hele læreplanen i Informasjonsteknologi 1 på Vg2 med bruk av HTML5, CSS og Firebase. Boka dekker kompetansemålene til de tre hoveddelene: Digital samtid, Nettsteder og multimedier og Databaser. Kode 1 med HTML5, CSS og Firebase Kode 1 legger til rette for mest mulig aktiv deltakelse fra elevene. Hvert kapittel starter med en oversikt over kompetansemålene i læreplanen, og avsluttes med et oppsummerende sammendrag. Teorien er bygd opp med forklarende tekst, kode og eksempler som belyser teorien. I denne læreboken har vi lagt vekt på at elevene raskt skal komme i gang med å lage nettsider. Etter hvert delkapittel finner du derfor flere Prøv selv-oppgaver. Løser eleven disse oppgavene får de god trening i å lage nettsider. Stikkordregister og læreplanen til Informasjonsteknologi 1, har vi plassert sist i læreboka. Kapitlene som omhandler Digital samtid tar opp dagsaktuelle problemstillinger om muligheter, konsekvenser og trusler som er relevante for elevenes forhold til informasjonsteknologi. Til hovedområdet om databaser i læreplanen har vi brukt Firebase som teknologi fra Google. Elevene lærer å utvikle og publisere dynamiske nettsteder i tråd med læreplanen. Vi legger til rette for gratis webpubliseringsløsning, noe som gjør skolene uavhengige av egne webtjenere for publisering av elevarbeid. Kode elevnettsted med kodeeditor: Elevnettstedet kode.cdu.no inneholder en Kodeeditor. I det venstre vinduet i Editoren skrives og redigeres HTML-kode. I det høyre vinduet vises nettsiden. Nettstedet inneholder flere relevante oppgaver, løsningsforslag, mediefiler og kodeeditoren. Lærernettsted gir deg som lærer forslag til årsplan og tips til undervisningen. Programvare for gjennomføring av faget er gratis. kode.cdu.no Kode Lærernettsted inneholder: Forslag til årsplan og ukeplan Oppgavebank Koden fra Eksemplene i læreboka Digital utgave av læreboka (Brettboka) PowerPoint-presentasjoner til undervisningen Komponenter Lærebok, alt-i-ett Elevnettsted, åpent og gratis, med kodeeditor Lærernettsted, gratis lisens Brettbok - digital utgave av læreboka
Emner
Sjanger
Besetning
Grunnbøker . - VG2 . - VG3
Dewey
ISBN
978-82-02-52765-5

Bibliotek som har denne