Ungdommers skrivekompetanse. Bind I. Norsksensuren som kvalitetsvurdering
Kjell Lars Berge, Lars Sigfred Evensen, Frøydis Hertzberg, Wenche Vagle (red.)
Bok Bokmål Ungdommers skrivekompetanse
Les boka på nett
Medvirkende | |
---|---|
Omfang | 1 online (nettilkoblet) ressurs (268 sider) : illustrasjoner
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2005. - Hvor gode er norske ungdomsskoleelever til å skrive etter endt grunnskole? Hvordan fungerer skolens eksamensvurdering som nasjonalt kvalitetssikringssystem? Hva mener sensorene er gode tekster? Er sensuren pålitelig? Noen av Norges fremste tekst- og skriveforskere har studert over 3300 eksamensbesvarelser i norsk skriftlig og vurderingene av dem for å kartlegge norske skoleelevers skrivekompetanse. I Norsksensuren som kvalitetsvurdering beskrives og analyseres både eksamensoppgavene og sensorenes vurderinger av elevenes tekster. Forfatterne viser hvilke konsekvenser innføringen av tallkarakterskalaen har fått og hvordan ulike skrivemåter utfordrer sensorenes vurderinger. Videre analyseres oppgavesettene og elevenes oppgavevalg: Hvilke temaer og sjangere inviterer oppgavene til, og hvordan forholder elevene seg til dem?
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 9788215044699
|