En inkluderende skole?


Mirjam Harkestad Olsen
Bok Bokmål 2019
Originaltittel
Utgitt
Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2019
Omfang
1 online (nettilkoblet) ressurs (179 sider) : illustrasjoner
Utgave
1. utgave
Opplysninger
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013. - Å etablere et inkluderende læringsmiljø er en av skolens store utfordringer. «En inkluderende skole?» retter søkelyset mot to aktuelle ytterpunkter i forståelsen av inkludering: det ideologiske perspektivet og det erfarte perspektivet. Boken er todelt, hvor første del analyserer og diskuterer begrepet inkludering. I del to beskrives en livshistoriestudie. En alvorlig ulykke snudde livet opp-ned for en ung elev. Hans fortelling analyseres inn mot teorier om inkludering og tilgrensende tema som selvbestemmelse, fremmedhet og stigma. På grunnlag av forskning søker boken å bidra til en kunnskapsutvikling, først og fremst på det spesialpedagogiske området. Men gjennom den unike elevfortellingen grenser boken også opp mot både helse- og sosialfag. Bokens tematikk og empiriske utgangspunkt gjør den godt egnet for forskere, lærere og studenter innenfor pedagogiske, spesialpedagogiske, helsefaglige og sosialfaglige masterprogrammer. Mirjam Harkestad Olsen er førsteamanuensis ved UiT Norges arktiske universitet, med ansvar for masterstudiet i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring. I tillegg har hun en delstilling i Statped Nord, hvor hun jobber med fagutvikling. Hennes forskningsinteresser er skolerelaterte spørsmål, primært innenfor fagområde spesialpedagogikk. E-boken tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2013.
Emner
Dewey
ISBN
9788202633905

Andre utgaver/formater

En inkluderende skole?
Mirjam Harkestad Olsen

Bok · Bokmål · 2013
Digital utgave: Søke-URL

Bibliotek som har denne