Rektorrollen : om å skape ledelse i skolefellesskap


Øyvind Glosvik Øyvind Glosvik, Gjert Langfeldt og Knut Roald
Bok Bokmål 2019
Originaltittel
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2019
Omfang
1 fil (173 sider) : illustrasjoner
Opplysninger
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014. - Budskapet i boka Rektorrollen er at ledelse betyr å handle og å skape. Som skoleleder «skaper» man utdanning og utdanningsinstitusjoner gjennom handlinger og valg. Både før, under og etter handling stilles det krav om refleksjon knyttet til roller, holdninger, verdier, kloke og mindre kloke måter å jobbe på. Vi tror at det er i de daglige handlingene og i møtene mellom mennesker at verdier i skolen blir skapt, at danning, utdanning og kunnskap blir skapt. Skoler er fulle av møter mellom mennesker. Møter som kan være dannende og skapende, dersom de ledes av mennesker som ser det store bildet i de små møtene og de hverdagslige handlingene. Når en rektor i det daglige gjør handlingsvalg, innebærer det prioriteringer mellom flere valgmuligheter. Valg av én retning viser at det finnes andre retninger. Valg av ett perspektiv viser at det finnes andre perspektiv. Det er gjennom aktive valg, ledere utøver ledelse, og dermed i stort og i smått skaper virkelighet for andre mennesker. Det betyr at man kunne ha skapt en annen virkelighet. Det er derfor ledelse er viktig. Det er derfor skoleledelse er viktig. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2014.
Emner
Dewey
ISBN
9788202633943

Andre utgaver/formater

Rektorrollen : om å skape ledelse i skolefellesskap
Øyvind Glosvik, Gjert Langfeldt og Knut R...

Bok · Bokmål · 2014
Digital utgave: Søke-URL

Bibliotek som har denne