Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning
Kaare Skagen (red.)
Bok Bokmål
Les boka på nett
Medvirkende | |
---|---|
Omfang | 1 fil (258 sider) : illustrasjoner
|
Utgave | 2. utgave
|
Opplysninger | 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2011. - Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning har vært livlig i bruk i fagmiljøene i mer enn ti år. I den reviderte utgaven er de fleste artiklene beholdt i bearbeidete og oppdaterte versjoner. I boka blir norsk veiledningstradisjon drøftet, mesterlære og reflekterende veiledning satt opp mot hverandre, og perspektiver fra coaching, mesterlære, mentoring, rådgivning og gestaltveiledning blir introdusert og drøftet. I tillegg blir tverrgående tema som modellæring, symmetri, asymmetri, innhold og form i veiledning belyst. Praktisk veiledning i lærerutdannelse, førskolelærerutdannelse, helsefaglige yrker og profesjoner har også fått sin plass. Samlet gir boka et bilde av sentrale faglige perspektiver på veiledning, særlig i norsk yrkes- og profesjonsutdannelse. Alle som driver med veiledning, bør kjenne til en del teoretiske perspektiver og forskning som kan bidra til å belyse og informere om praktisk veiledning. Slik kunnskap kan hjelpe til med å begrunne og utvikle praktisk veiledning. Uansett vil både kunnskap og handling være nøkkelbegreper i praktisk veiledning. Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning er beregnet på bruk i studietilbudene i veiledning og lærerutdannelse ved universiteter og høyskoler. Kaare Skagen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og dr. polit. med avhandling om veiledning i lærerutdannelse. Han har skrevet boka I veiledningens landskap (2004) og Læreren som elsket å undervise (2004) i tillegg til en rekke artikler om veiledning. Bidragsytere: Nils Breilid er utdannet allmennlærer (1983). Han gjennomførte profesjonsstudiet i spesialpedagogikk i 1999, disputerte for graden Ph.D. i 2007, og arbeider i dag som postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Breilid har yrkesbakgrunn fra opplæringsvirksomhet i kommunal, fylkeskommunal og statlig sektor. Cato R.P. Bjørndal er ansatt som førsteamanuensis i veiledningspedagogikk ved ILP, Universitetet i Tromsø. Han har veiledererfaring fra flere kontekster og h
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 9788245027303
|
Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning
Kaare Skagen [red.]
Bok · Norsk · 2000
Les boka på nett
Les boka på nett
Les boka på nett
Digital utgave: Søke-URL
Kaare Skagen [red.]
Bok · Norsk · 2000
Les boka på nett
Les boka på nett
Les boka på nett
Digital utgave: Søke-URL
Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning
Kaare Skagen (red.)
Bok · Bokmål · 2011
Digital utgave: Søke-URL
Kaare Skagen (red.)
Bok · Bokmål · 2011
Digital utgave: Søke-URL