Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis


Randi M. Sølvik og Sigrun K. Ertesvåg (red.)
Bok Flerspråklig 2020
Flere språk: Bokmål, Nynorsk
Medvirkende
Utgitt
Cappelen Damm akademisk , [2020]
Omfang
220 sider : illustrasjoner
Utgave
1. utgave
Opplysninger
Denne boka handler om lærerens ledelse i klasserommet og den interaksjonen som foregår mellom lærere og elever. I første del fokuseres det på hvordan lærer-elev-interaksjoner på ulike måter fremmer elevenes motivasjon og deres sosiale og faglige læring. I bokas andre del vises det hvordan skolen som organisasjon kan støtte lærernes arbeid med å utvikle god klasseromspraksis. Slik presenterer boka ny kunnskap både om ledelse i klasserommet, klasseromsinteraksjoner, undervisningskvalitet og om hvordan skolen som organisasjon kan støtte en god ledelse i klasserommene. Forfatterne sammenstiller teori og forsking og tar utgangspunkt i ny kunnskap utviklet gjennom forskingsprosjektet Classroom Interaction for Enhanced Student Learning (CIESL) som dreier seg om forskning på undervisningskvalitet, klasseromsinteraksjon, ledelse i klasserommet og profesjonell utvikling. Deres funn blir satt sammen med teori og tidligere forsking på feltet, og disse danner igjen grunnlag for drøftinger av praksisutøvelse i klasserommet og videreutvikling av praksis og mer forsking. Boka er viktig for utdanningsforskere, masterstudenter, skoleledere, lærere og andre som er interessert i skole og utdanning.. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
Emner
Klassemiljø
Læring
Undervisning
Klasseledelse((NO-OsBA)1138334)
Vis mer...
Dewey
ISBN
978-82-02-64378-2

Bibliotek som har denne