Problembasert læring for studenter og lærere : introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer
Roar C. Pettersen
Bok Bokmål 2017
Annen tittel | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Universitetsforl. , cop. 2017
|
Omfang | 143 s. : ill.
|
Utgave | 3. utg.
|
Opplysninger | 1. utg. 2000 med tittel: Problembasert læring - for studenten. - Problembasert læring for studenter og lærere gir en grundig innføring i PBL-modellens pedagogiske og læringspsykologiske grunnlag og viser hvordan man legger til rette for PBL i praksis. Videre drøfter den student- og lærerrollen i problembaserte læringsmiljøer og ser nærmere på noen typiske utfordringer studenter og lærere gjerne møter når de følger metoden De sju trinnene i arbeidet med PBL- og caseoppgaver. Problembasert læring (PBL) er en pedagogisk idé, modell og metode som de siste 25 årene har fått stor utbredelse internasjonalt, både på høgskoler, universiteter, videregående skoler og på grunnskolenivå. I PBL arbeider studentene i grupper med utgangspunkt i virkelighetsnære oppgaver og anvender en problemløsende arbeidsmåte med lærer som veileder for å tilegne seg fagets kunnskapsbase. Dette kjennetegnet - problemet først - står sentralt i PBL. Boka drøfter hvordan PBL og beslektede studentaktive læringsformer som casemetodikk og prosjektpedagogikk kan styrke fleksible og studentaktive læringsmiljøer. Den redegjør også for hvordan studentaktiviserende læringsformer fremmer dybdelæring og evne til å styre egen læring. Med denne reviderte utgaven ønsker forfatteren også å bidra til diskusjonen om hvordan bruk av digitale verktøy og medier kan styrke potensialet til disse modellene i teknologirike læringsomgivelser. Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings- og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget med hovedtemaene problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.
|
Emner | Planning Techniques
Problem Solving Problem-Based Learning Problemløsing Vis mer... Undervisningsmetoder
Høyere utdanning Læring Pedagogikk Problembasert læring Problemorientert undervisning Planning Techniques((DNLM)D010934) Problem Solving((DNLM)D011340) Problem-Based Learning((DNLM)D018794) Metoder for undervisning og læring Høyere utdanning((NO-TrBIB)HUME07954) Læring((NO-TrBIB)HUME08079) Pedagogikk((NO-TrBIB)HUME07881) Problembasert læring((NO-OsBA)1128946) Problembasert læring((NO-TrBIB)HUME14271) Problemorientert undervisning((NO-TrBIB)NTUB08858) pbl høgere utdanning gruppearbeid læringsmodeller |
Dewey | |
ISBN | 978-82-15-02880-4 : Nkr 379.00
|
Problembasert læring for studenter og lærere : introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer
Roar C. Pettersen
Bok · Bokmål · 2017
Roar C. Pettersen
Bok · Bokmål · 2017
Problembasert læring for studenter og lærere : introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer
Roar C. Pettersen
Daisy lydbok · Bokmål · 2018
Tilhører NLB
Vis hos NLB
Roar C. Pettersen
Daisy lydbok · Bokmål · 2018
Tilhører NLB
Vis hos NLB