Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis
Cato R.P. Bjørndal
Bok Bokmål 2017
Utgitt | Oslo : Gyldendal akademisk , 2017
|
---|---|
Omfang | 167 s. : fig
|
Utgave | 3. utg
|
Opplysninger | 1. utg. 2002, 2 utg. 2011. - Hvordan kan man gå fram for å se sin egen pedagogiske praksis bedre? Dette er en bok om observasjon og vurdering. Ny revidert utgave kommer! Når lærere og andre pedagoger ønsker å utvikle sin egen praksis reiser noen viktige spørsmål seg: Hvor godt overblikk har jeg over hva som skjer i praksis? Hvor godt ser jeg elevene, studentene eller andre lærende? Hvor godt ser jeg meg selv og min praksis? Denne boken handler om slike spørsmål - og fremfor alt om hvordan du kan gå frem for å se praksis bedre - slik at du får et mer solid grunnlag for å forbedre den. Cato Bjørndal gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode. Han redegjør også for metoder som loggskriving, intervju og spørreskjema, anvendt i arbeidet med å utvikle profesjonell pedagogisk praksis. Forfatteren omtaler også viktige avveiinger i valg av metoder, samt hvordan man beveger seg fra informasjon innsamlet gjennom observasjon og andre kilder til analyse og til konstruktiv vurdering og forbedring. Denne tredje utgaven av boken er revidert og ajourført. Spesielt er kapitlet om bruk av video- og lydopptak vesentlig endret. Det vurderende øyet inneholder mange praktiske eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid. Her fins også øvings- og refleksjonsoppgaver. Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, lærere, veiledere og andre som ønsker økt innsikt om observasjon og vurdering som redskap til å utvikle sin egen og andres profesjonelle praksis.
|
Emner | Competency-Based Education : (DNLM)D003162
Counseling : (DNLM)D003376 Professional Competence : (DNLM)D011361 Teaching : (DNLM)D013663 Vis mer... Evaluering
Førskolepedagogikk Kollegaveiledning Observasjon - Undervisning Observasjonsmetodar Observasjonsmetoder Pedagogisk psykologi Praksisveiledning Undervisning Undervisning-Metoder Undervisningsmetodikk Veiledningspedagogikk observasjon metodikk vurderingsmetoder lærerprofesjonalitet loggskriving loggbøker intervjuer spørreskjema videoobservasjon pedagogisk profesjonalitet veiledningsmetoder undervisning utviklingsarbeid klasseromsforskning faglig veiledning pedagogikk veiledningspedagogikk forskning videoobservasjon Etikk : (NO-TrBIB)HUME00240 Observasjon : (NO-TrBIB)HUME01498 Pedagogisk forskning : (NO-TrBIB)HUME25035 Pedagogisk praksis : (NO-TrBIB)HUME25037 Praktisk yrkesteori : (NO-TrBIB)HUME25198 Refleksiv praksis : (NO-TrBIB)HUME25317 Vurdering : (NO-TrBIB)HUME01471 Observasjonsmetoder(pedagogikk) Veiledning Metoder observasjon(pedagogikk) Pedagogikk((NO-TrBIB)HUME07881) pedagogisk forskning vitenskapelig metode observasjon pedagogisk praksis vurdering loggskriving loggbøker vurderingsmetoder veiledningsmetoder videoopptak lydopptak intervju spørreskjema veiledning etikk undervisning pedagogikk veiledningsmetodikk praksis pedagoger analyser metoder |
Dewey | |
ISBN | 9788205500594
|