Evaluering av ny kompetansemodell Temanotat 3: Forfasen i oppfølgingsordningen for 2020-uttrekket


Selma Therese Lyng
Bok Bokmål
Digital utgave: Søke-URL
Medvirkende
Omfang
56
Opplysninger
Oppfølgingsordningen er en statlig ordning for kompensatorisk støtte til skoleeiere som over tid har svakeresultater på sentrale mål i opplæringen. Ordningen ble innført i 2017, men ble videreutviklet medvesentlige endringer som gjelder fra 2020. Modellen for uttrekk av kommuner til ordningen er endret, for åbidra til mer treffsikker identifisering av skoleeiere med størst behov for oppfølging. I tillegg ble ordningenendret når det gjelder innhold, lengde og struktur: Det ble innført en ettårig forfase, forut for den toårigegjennomføringsfasen, for å styrke treffsikkerheten på oppfølgingen og utviklingsarbeidet. Med forfasen skalskoleeierne, med bistand fra eksterne veiledere og statsforvalter, få bedre tid til å arbeide med analyse,lokal involvering og forankring, og til å finne fram til treffsikre tiltak. I dette temanotatet presenterer vierfaringer med ny uttrekksmodell og første gjennomføring av forfasen. Overordnet finner vi at de nyeelementene i ordningen vurderes positivt av de relevante aktørgruppene (skoleeiere, veiledere,statsforvaltere). Vi peker imidlertid også på utfordringer, både knyttet til uttrekksmodell og gjennomføring avforfasen. Til slutt kommer vi med forslag til anbefalinger for videreutvikling for kommende uttrekk iordningen.
Emner
report
ISBN
9788276094329

Bibliotek som har denne