Barn og katastrofer : sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser


Tatiana Kielland Samoilow (red.), Irmelin Kjelaas, Ingvild Hagen Kjørholt, Ann Sylvi Larsen, Daniel Schofield og Knut Naper Hansson
Bok Bokmål Tatjana Kielland Samoilow
Originaltittel
Medvirkende
Omfang
190 sider
Opplysninger
Flukt og empati: Sjettetrinn skriver fiktive brev / Tatjana Kielland Samoilow. Forestillinger om krig, flukt og terror i narrativer fra 10. trinn / Ann Sylvi Larsen. Medienes rolle i tiendeklassingers tekster om katastrofer / Daniel Schofield. Migrantens erindringsestetikk. Minner og minnearbeid i unge asylsøkeres tekster / Ingvild Hagen Kjørholt. Skriveverksted som literacy safe house for enslige mindreårige flyktninger / Irmelin Kjelaas og Knut Naper Hansson. Konstruksjoner av en flyktning. Avsluttende refleksjoner / Tatjana Kielland Samoilow.. - Krig, flukt og terror er en del av barn og unges livsverden. Daglig er barn i Norge vitner til katastrofer gjennom ulike medier. Noen har også personlige erfaringer med å leve i krig og å være på flukt. Likevel vet vi lite om hvordan barn skaper mening i slike inntrykk og erfaringer. Denne boken tar derfor utgangspunkt i barns perspektiv og utforsker hvordan barn og unge skaper mening om katastrofer gjennom skriving: Hvilke forestillinger og erfaringer drar de veksler på? Hvordan gir de form til disse? Og hva kjennetegner skriveprosessene de inngår i? Boken er resultat av et tverrfaglig forskningsprosjekt om barns og unges tekster og skriveprosesser på skolen og fritiden. Med bakgrunn i ulike fag - litteraturvitenskap, mediepedagogikk, norskdidaktikk, skriveforskning, sosiolingvistikk og psykologi - retter forfatterne fokus mot skriving som estetisk, empatisk og emosjonelt uttrykk, og som sosiokulturelt fenomen.
Emner
Dewey
ISBN
9788215036830 : Nkr 349.00

Bibliotek som har denne